Om spelmediumets framtid
Hur kommer framtiden att se ut för spel? Vilken riktning kommer spelutvecklingen att ta?
Som spelare kan jag tycka att hösten ser lovande ut. Modern Warfare 2, Borderlands, Bioshock 2, Dragon Age: Origins och Alpha Protocol är bara axplock av intressanta titlar som kommer ut. Det kommer att bli en kul period.
Men är det allt det kan vara, med spel? Kul? I de flesta andra nöjesbranscher - såsom litteratur, filmskapande, och teater - så finns det visserligen stora nöjesinriktade falanger. Men det finns också de falanger inom dessa medium som behandlar allvarligare ämnen, där den huvudsakliga behållningen av de respektive verken inte är underhållning.
Kan det finnas någonting sådant inom spel?
Hur skulle någonting av Schindler's Lists dignitet vara i ett interaktivt format? Vill vi ha någonting sådant inom spel? Vad skulle det få för konsekvenser?
Speciellt på konsolsidan (är min högst subjektiva åsikt som X360-ägare) går utvecklingen mot att utöka möjligheterna att interagera med spelen i stället för att utveckla själva innehållet i spelen som sådana. Jag tänker främst på Microsofts Natal, men även Nintendos och Sonys rörelsekontroller.
Givetvis är det här en grov generalisering. Det finns de spel som utmanar - GTA-serien, som har ett långtgående arv av satir; The Witcher (som jag tyvärr inte har spelat), som verkar ha behandlat betydligt mörkare teman än de stereotypa fantasy-föreställningarna. Och så vidare.
Det är nog också orimligt att tro att spelvärlden ska genomgå någon radikal förändring inom den närmaste framtiden. Att den överhuvudtaget ska genomgå en "radikal förändring" är nog orimligt i sig. Det kommer mer troligt att vara en långsam process, som reformerar snarare än revolutionerar mediumet. Kanske har den börjat, i och med bland annat de ovan nämnda titlarna.
Men hur ska vi då se på spel? Nu är det ju så nära sammankopplat med "nöje", på ett sätt som vare sig teater, film eller litteratur är. Dessa kan visserligen ses eller läsas i ett strikt underhållningssyfte, men har samtidigt andra användningsområden. Ingen kan väl egentligen anse att Lilja Forever är mer "underhållande" än, låt säga, informativ. Nödvändig. Samma sak med Nobelpristagaren J. M. Coetzees böcker om (bland annat, och inte uteslutande om) Sydafrika efter apartheidens fall.
Jag har bestämt mig för att hålla det här inlägget relativt kort, så jag bollar i stället ut frågan. Vad tror ni? Kommer framtidens spel bli mer än bara underhållning?