Zombierasism
Inledande notering: inlägget innehåller spoilers rörande Resident Evil 5. Det är ett bra spel, som bör spelas. Har du inte gjort det, don't read on. Eller gör det på egen risk.
Jag köpte äntligen Resident Evil 5 till min X360. Det har riktats viss kritik mot "rasismen" i spelet (vit man som springer runt och bara skjuter svarta människor), och det skulle bli intressant att se huruvida denna kritik var befogad eller ej.
Jag spelade igenom spelet, och ägnade inte en endaste tanke åt rasism. Sedan kom jag på mig själv, och tänkte till. Men innan jag fortsätter så vill jag återigen nämna att det härefter förekommer vissa spoilers. Konsolversionerna har funnits ute sedan i våras, men jag är medveten om att PC-versionerna inte har släppts ännu.
Jag kan fortfarande inte se något rasistiskt i spelet. Man skjuter visserligen väldigt många afrikaner. Men spelet utspelar sig i Afrika, så det är svårt att undvika detta. Värt att tänka på då är att de huvudsakliga skurkarna är vita människor; mer eller mindre samma som tidigare. Det västerländska läkemedelsbolaget Tricell experimenterar med Uroboros (den nya versionen av "zombieviruset") på befolkningen i det anonyma afrikanska land där Resident Evil 5 utspelar sig.
Det finns en tanke bland antagonisterna i spelet, att Uroboros ska kunna ingå en sorts symbios med människovärden, och att de två därigenom ska förädla varandra. Detta resultat är dock ytterst ovanligt, och i stället dödar viruset oftast värden, och tar därefter kontroll över kroppen. För Albert Wesker, spelets huvudantagonist, är detta dock inte något större problem: han har ingått denna symbios med Uroboros, och hyser vissa darwinistiska tankegångar där bara de bäst lämpade människorna ska överleva.
Inledningsvis är det dock afrikanerna som är de "minst lämpade", och som således dör i drivor. Allteftersom man arbetar sig högre upp i Tricells skikt, blir det däremot allt tydligare att viruset urskiljningslöst avverkar människovärdar. Med undantag för Wesker, så ingår människa och virus aldrig någon lyckad symbios - inte ens när dessa människor är vita västerlänningar.
När spelarens afrikanska medhjälpare Sheva kvider till över hur oerhört fel det är att Tricell smittat en afrikansk stambefolkning med Uroboros (och man själv läser hur Tricell lurade befolkningen genom att säga att det var ett vaccin mot "zombiesjukdomen" som härjade), så förstår man hur befolkningen bara är ett offer för den ondska som kommit till deras land. Där försvann, för mig, de sista resterna av rasistisk kritik för mig; afrikanerna utmålas inte som vildingar, utan som offer som förvildats genom en yttre makts påverkan.
Däremot så är jag kritisk mot vissa aspekter av spelet. Det är stundtals lite ... okänsligt. Man skjuter under spelets gång sönder en hel del krukor och lådor, men det okej för det gör man i alla spel. Det som däremot känns fel, är när man behöver skjuta sönder eller säljer just den kultur vars upphovsmän man redan skjutit ihjäl. Under samma sekvens där Sheva klagar på hur fel det är att Tricell smittat lokalbefolkningen med Uroboros, går man själv och skjuter sönder lokalbefolkningens konstverk eller religiösa symboler (eller vad det nu är) i jakt på de värdefulla ädelstenar eller artefakter som de kan hysa. Det är en blandning av allvar och skattjakt som (enligt mig) inte fungerar särskilt bra ihop.
Visst kan man välja att inte skjuta sönder sakerna, men det betyder också att man väljer att inte samla in det som de hyser, och således inte få in lika mycket pengar att lägga på nya vapen och uppgraderingar.
Det är dock bara två nivåer (av 16 möjliga) i vilka jag tycker att detta är ett påträngande problem, och då just för att det rimmar så illa med de åsikter som Sheva uttrycker.