Ruta ett - Frontier.
Allt måste börja någonstans, och min spelblogg börjar här. Det allra första jag vill börja med är ett litet spelminne från forntiden.
Frontier: Elite II var uppföljaren till den stilbildande Elite av David Braben. Elite hade sitt enorma potential och jag spelade den väldigt mycket till min gamla C64, men jag blev aldrig riktigt såld på det. Ofyllda vektorer som grafik passade mig aldrig, och dessutom hade jag inte en full koll på alla tangenter vilket var ett krav för att det skulle gå att spela fullt ut. Istället exploderade mitt intresse när uppföljaren kom 1993. Jag kan, än idag, inte riktigt förstå hur detta enorma spel (och det ÄR enormt stort) kunde få plats på en enda Amiga-diskett, speciellt med tanke på att spelet hade korrekta och realistiska fysikmodeller vad gäller astronomi. Här är i alla fall introfilmen som jag minns så väl:
Jag kan bara drömma om att David Braben någon gång i framtiden gör en ny version av detta spel, även om MMO-spelet EVE Online egentligen är, i mina ögon, en spirituell uppföljare till den.
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.