Strength and honour
Glodde vidare på Russell Crowe -filmer, nu blev det Gladiator på Blu-ray. Har den sen tidigare på VHS vilket ju är så outstanding så det kan inte mäta sig med blå- eller rödstrålar... Har den även på DVD med den förlängda versionen.
Men Blu-ray då, jo den är riktigt fin, lite grynig i bakgrunderna i vissa enstaka scener, tyvärr i till exempel vyerna över Rom som ser lite suddiga ut, ska kanske tillägga att jag faktiskt satt och letade fel under filmen så det kanske inte va så farligt, grynigheten var väldigt fin till skillnad från andra filmer. Dessutom har jag ingen "riktig" blu-rayspelare utan en PS3 och en Samsung tv som bara är HD-ready...
Svärtan är riktigt bra och i övrigt är den jävligt skarp och fin.
Vad finns på Blu-rayen?
Båda versionerna finns med plus en bonusdisc med lite extra lullull som jag inte kollat än. Filmen håller fortfarande hög klass nio år efter release men nu såg jag att Proximo är fejkad i dom sista scenerna, har inte tänkt på det tidigare.
Oliver Reed som gjorde rollen dog ju 1999 av en hjärtattack i en bar. Han hade tydligen hällt i sig tre flaskor Captain Morgan, åtta tyska öl, flera whiskey och slagit fem engelska sjömänn i armbrytning...flaggan i topp alltså...skulle kunnat vara taget ur en Flogging Molly -låt...
En riktig hård jävel om man läser imdb:s biografi.
Så är den värd att köpa?
Ja, det tycker jag...tycker visserligen att det är en av dom bästa filmer som gjorts och den är bra på blu-ray men har man den på DVD med båda versionerna så är det inte något nytt som tillförts direkt.