The heavenly Heavenly Sword
- "Jaha, ny dag nya möjligheter!"...
tänkte jag och steg upp för att gå och koka mig en slurk kaffe. Jag börjar faktiskt lära mig det där med att gå upp när klockan ringer på morgonen. Innan har det bara urartat till en enda lång och intensiv snoozefest.
Anyhow, spelade igenom Heavenly Sword igår för första gången. Så här följer en liten resumé vad jag tyckte om spelet.
Heavenly Sword
Har försökt ge mig på detta spelet en gång tidigare, och jag måste faktiskt medge att när jag precis hade köpt spelet så funderade jag starkt på att sälja det redan efter 30 minuters spelande. Jag tror att anledningen till att jag inte gillade det riktigt var för att jag aldrig varit den som dras till sådana här hack and slash-spel. Självklart sparkade envisheten in och jag vägrade att gilla även detta spelet.
Men, som ni säkerligen redan listat ut så sålde jag inte spelet.
Utan denna gången bestämde jag mig för att verkligen spela igenom det och jag bjöds på en underbar story, galet bra röstskådespel och grafiken var det inget fel heller på för den delen.
Heavenly Sword handlar om en fager tös vid namn Nariko, vars by har blivit utplånad till marken utav Bohan's armé. Bohan är naturligtvis ute efter The Heavenly Sword som är i Nariko's fars ägo. Nariko's far blir tillfånga tagen utav Bohan och han kräver att Nariko ska ge honom svärdet. I ett tappert försök att rädda sin far och de andra byinvånarna drar Nariko svärdet och förseglar därmed sitt öde. Att vara ägare utav detta svärdet är dock ingen dans på rosor. Nariko vet att svärdet kommer suga ut livskraften ur henne och därmed bestämmer hon sig för att besegra den onda Bohan.
Spelet utspelar sig sedan under de 5 dagarna som följer därefter.
Förutom de vanliga hack and slash-striderna så bjuder Heavenly Sword även på en hel del problemlösning och skjutsekvenser där man ska styra sin SIXAXIS-kontroll för att träffa målet.
Problemlösningarna går mest ut på att kasta sköldar så att de studsar och till slut träffar ett visst mål.
Första gången jag spelade spelet hade jag jätte mycket problem med att lyckas styra kontrollen rätt. Men denna gången gick det galant och jag hade inga problem som helst. Övning ger färdighet, i guess.
När Nariko slåss kan hon använda sig utav tre olika stridsställningar. Speed Stance, Range Stance och Power Stance.
Fiendernas attacker är färgkodade och beroende på vilken färg det är på deras attack så kan man kontra eller blockera den ifall man attackerar med samma attack som dom.
Spelets upplägg och handling kändes ganska mycket som en film emellanåt då man nästan väntade på att nästa filmsekvens skulle komma. Andy Serkis, som spelade Gollum i Sagan om Ringen, är Heavenly Swords regissör och det är även han som spelar den onda Bohan. Alla karaktärerna i spelet visar ett otroligt rörelsemönster och uttryck vilket är ett ytterligare bevis på detta spelets detaljrikedom. Min absoluta favoritkaraktär blev snabbt den lilla flickan Kai, vars karaktär man lätt kände medlidande med tack vare det utomordentliga röstskådespeleriet och rörelsemönstret.
Karaktärernas rörelser i spelet skapades med hjälp utav motion capture, precis som stora delar utav just Sagan om Ringen.
Jag har två negativa kommentarer, och en av dom är spelets livslängd. Jag tyckte att första nivåerna utav spelet nästan rusade iväg. Visst låser man upp extramaterial under spelets gång, men det består mest utav "Behind the Heavenly Sword"-dokumentärer och liknande. Man låser också upp en högre svårighetsgrad där man kan testa sin styrka ännu en gång.
Det andra negativa är spelets laddningstider som ibland kan bli riktigt dryga då man sitter och väntar på att äntligen få döda den där bossen som man nyss blev totalt ägd av.
Men i helhet så är Heavenly Sword ett spel jag varmt kan rekommendera. Visst, det var väldigt kort men under den speltiden jag hade satt jag som fastklistrad. Jag är glad att jag gav spelet en andra chans för det var verkligen värt det. Grafiken, rösterna och arbetet med motion capture gör detta spelet till ett levande och detaljrikt spel som, enligt mig, är ett måste i samlingen. Bossfighterna kändes verkligen som bossfighter och inte som något halvhjärtat försök till att få spelet att verka spännande och utmanande. Så om ni inte har köpt det redan, sluta läs här och gå och köp det istället!
Heavenly Sword får 8/10 fiskpinnar