Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
Vrooooom!
Herregud, äntligen ett ordentligt SW spel!
För engångsskull så släpps ett SW spel som inte är antingen Cartoon Network eller Lego baserat. Äntligen kan man kötta runt, och för min egen personliga njutning, äntligen kan man göra det utan att tänka på vilken sida man är på.
Som Sith är alla ens fiender; rebeller, imperiet, jedi, andra sith, jedi masters, sith masters och även sin egen master och givetvis The Emperor.
En av de sakerna jag gjorde mest i spelet var att använda Force Grip och kasta fiender uppåt. Detta var riktigt skoj. Att se dem, flyga som vantar rakt upp i luften och sen landa livlösa, mmm ögongodis.
Vi kör genom mallen:
Namn
#Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
Story
Du spelar Darth Vader's sith lärling som tränas genom att skickas på uppdrag där Vader hela tiden säger indirekt att man är för kass och man kommer förmodligen att dö. Detta utspelar sig, vad jag förstått mig på mellan Star Wars Episode III - Revenge Of The Sith och Star Wars Episode IV - A New Hope. Där man precis krossat Jedi rådet och kämpar för att utplåna de sista som lyckats fly.
Det intressanta här är faktiskt miljöerna och de Jedi Knights som faktiskt bara presenterats i The Clone Wars serien. Dock beskrivs alla på ett bra sätt utan att man ska behöva se serien för att fatta vilka de är.
Fördelar/bra
Storyn, även om den är lite vag och hoppig så var den väldigt bra. Och att i första uppdraget så spelar man en riktigt arg Darth Vader för att lägga grunden. Min stora favorit är att även om man spelar sith så kan man byta Lightsaber färg till min favorit (grön). Miljöerna är väluppbyggda och vackra. Utöver det så är Lightsaber slagsmålen snygga och forcepowers
(utom push)
riktigt tuffa.
Nackdelar/dåligt
Som många andra spel så blir detta också ganska tjatigt efter man spelat genom 3-4 uppdrag. När man landat på ytterligare en planet där alla hatar en och vill se en dö så kan man tröttna. Utöver det så tycker jag att det är lite dålig variation på fiender. Imperiet har sina 4 basic ; Stormtroopers som inte ens kan hantera en vindpust, ShockTroopers som man snabbt sticker ner om man bara kommer nära dom. De har nämligen en sköld som skyddar mot The Force. Purge Trooper som är nån big bertha mastodont grabb som hanterar allt
utom Force Lightning.
Och snipers. Dessa evigt irriterande grabbar som är tuffa på avstånd men när man kommer nära vill de bara bjuda på en kopp te och prata om något annat. Givetvis finns ju AT-ST osv osv men det är tyvärr för få för att jag ska vara spoiler. Egentligen så är det samma för alla faktioner(svag, jobbig, dryg, kaxig).
Grafik
Underbar, finns inget att klaga på. Riktigt SW i sann anda. Även alla forcepowers är riktigt snyggt gjorda.
Åsikter
Portning (när man först gör ett spel till konsoll och sen ändrar om kontrollerna till pc) är aldrig min favoritlösning. Allt blir i slutändan hackigt och när man ska ha killen som står kl 2(riktningen rakt/höger) så blir det lätt att man missar och antingen skjuter blixten rakt eller till höger. Annars är det den vanliga saken med att gubben inte fattar att han ska gå över små saker när man försöker fly. Att fastna i en 3mm hög sten när man har en blip kvar i liv och måste dra är riktigt irriterande.
Annars är det underbart. Jag är lite kluven på vad jag ska tycka om slutet på nivåerna med bossarna och även de s.k. mini-bossarna.
Alla dessa måste klaras av med "rätt-kombinations-tryck-vid-rätt-tillfälle" för att avsluta. Visst är det snyggt med movie-endings men man hinner inte titta på det för man är för koncentrerad på att trycka rätt.
Utöver det måste jag säga igen: Äntligen ett riktigt Star Wars spel! Senaste för mig var Jedi Acadamy.
Förbättringar
Fixa till portningen och låt det vara upp till spelaren om man vill slakta fienden eller avsluta movie-style.
Overall Betyg
9.5/10
Mycket för att det funnits en avsaknad av SW spel men även för att det är riktigt sanslöst bra gjort.
"Time to kick ass and chew bubblegum, and I'm all out of gum" - Duke Nukem