En lovsång till bildningen

Medlem
En lovsång till bildningen

Låt mig börja med att tillkännage att jag hyser en djup respekt för bildade människor! Ett väl utvecklat sinne är något av det finaste man kan ha enligt mig. Och jag gör vad jag kan för att veckla ut mitt eget sinne så långt jag kan - både för att jag hyser detta ideal, och för att det faktiskt roar mig när jag förstår mer av världen omkring mig. Det är en belöning i sig själv, och gör mödan värd.

Film, konst, litteratur och datorspel är alla utmärkta sätt att vidga sina vyer och utmana sitt invanda tankemönster, och det finns i spelsammanhang ingen mer fortbildande titel att pröva sig emot än Civilization! Spelet ger förenklade men logiska orsaksförhållanden mellan vetenskapliga, politiska, religiösa och militära institutioner och deras inverkan på samhället. Och i det inbyggda uppslagsverket - Civilopedia - finns reella fakta att gräva ned sig under om man vill veta mer.

Därtill är det ett ytterst svårbemästrat spel som både kan reta och förödmjuka spelaren när denna visar sig vara otillräcklig som landsfader, trots idogt planerande. Jag har själv suttit så många timmar framför detta spel att jag sedan länge passerat pinsamhetens gräns och lämnat stora fotspår inne i besatthetens dystra domäner. Och ändå kan jag inte påstå att jag är särskilt bra på det. Övning ger färdighet sägs det, men jag börjar tvivla på sanningshalten i detta självklara ordspråk. Mitt eget nitiska övande har i alla fal bara lett till minimala förbättringar, och jag börjar misstänka att det bara är en sanning som föräldrar använder för att entusiasmera sina barn och få dem att inte ge upp sitt gitarrspel, sin hockeyträning, eller den konfirmationsläsning som släkten tycker de borde ta del av, samtidigt som de vet att dessa visdomsord saknar innehåll.

Utöver allt annat man lär sig i detta nationsbyggarspel så får man sig även språkkunskaper till livs; ord och begrepp som kanske inte självklart dyker upp på engelskalektionerna i skolan, men som smyger sig in ens vokabulär när man försöker förstå vad de olika ordrarna man kan ge betyder.

En annan källa till bildning är radions P1. Jag upptäckte storheten i denna - bland ungt folk så förbisedda - resurs när jag hade allt för lite att göra på jobbet för ett antal år sedan, och försökte hitta ett sätt att fördriva tiden vid min arbetsdator. Jag tror det började med en sommarpratare. Eller ekot. Hur som helst så gav det mersmak, och sedan dess har jag varit en informationsknarkare med ständig nyfikenhet och nyhetshunger. P1 har allt! Och när man lyssnar via nätet kan man välja själv på vilken plats, vid vilken tid, och vilken del av utbudet man vill ta del av. Och sedan en tid behöver man inte ens betala för det. Sveriges Radio är utlyft ur TV-licensen och fritt för alla och envar.

Ett problem när man spelar Civilization är att man ibland, kanske, möjligen, eventuellt kan ledsna en liten bit på ljudet i spelet. Särskilt då ifall man suttit så löjligt länge med det som jag har gjort. Det blir då lätt så att man letar efter ett alternativ att liva upp lirandet med. För egen del tog det inte lång tid att inse storheten i att kombinera Civ med P1. Spelet håller skallen fokuserad, men eftersom man vänjer sig vid mönstret och rytmen så behövs en distraktion. Och P1 håller intellektet i schack, men kräver kompletterande aktivitet för ögon och händer. Symbiosen mellan de båda är vacker och helgjuten! En mer stimulerande utmaning är svår att hitta, och den har som sagt hållit mig sysselsatt så länge att jag inte ens vågar uppskatta tiden i fråga.

Jag skulle bli mycket förvånad om framtidens historiker, politiker, journalister och samhällsdebattörer inte har en bakgrund som strategiska entusiaster från de mer samhällsbyggande spelen (som Civilization, Sim City, Caesar, Civilization: Call to Power, etc) precis som dagens tekniker, programmerare och naturvetare har en självklar bakgrund i legobyggande. Dessa barnlekar kan forma ens framtid mer än man förstår när man först tar sig an dem.

Tankens storslagenhet syns sällan på utsidan, och även om jag själv anar min inneboende potential så är den antagligen inte uppenbar för alla andra. Men om allt går väl kanske jag efter riktigt mycket datorspelande och radiolyssnande kommer att göra mig förtjänt av den ifrån Civilization tveksamma komplimangen "You appear wiser than you appear." Det vore något att rista in över ytterdörren det!

#blogg

signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar