Datorn tvärdog - grön lampa förvirrar

Medlem
Datorn tvärdog - grön lampa förvirrar

Igår dog min dator...

Ingen knall, poff eller smäll - den bara tvärdog. Stängdes av liksom. Normalt när ett nätagg går är ju att det oftast låter lite och att det luktar bränt. Inget av det hände. Det var bara det plötsliga ljudet av fläktar och hårddiskar som stängdes av och så tystnaden, precis samma ljud som när man de facto stänger av datorn eller som när en CPU blir för varm.

Nu är det bara det att den absolut inte under några omständigheter vill starta igen, den vägrar helt enkelt att överhuvudtaget reagera på mina frenetiska tryckningar på startknappen. Inga fläktar som kör igång, inga avbrutna laddningsskärmar eller dumpfiler - ingenting.

Nätagget är dött tänker jag och öppnar burken för att börja demontera skiten. Kollar först så alla sladdar sitter som de skall och att ingen sitter löst, letar svarta fläckar på MB och vitt pulver från kondensatorer som kan ha gått sönder - ingenting. Efter att ha pillat på en del kontakter och så känner jag att man kanske skulle testa en sista gång med att sätta i sladden och bara hoppas på en start. Hur naiv är man inte?

Ingenting händer denna gång heller. jahapp, det var alltså nätagget som dog tänker jag och lyfter handen för att dra ur sladden igen. men? ...vad är det där som lyser?

Längst ner i högra hörnet på mitt gamla ABIT IG80 MB lyser en pytteliten grön lampa

Kan det vara ett spöke eller poltergeist eller kan ett trasigt nätagg verkligen släppa igenom lite ström?
Finns det säkringar som kan gå?
Eller är det helt enkelt så att min dators moders kort har bestämt sig för att gå till de sälla cybermarkerna?

Jag är rimligt säker på att det måste vara MB eller Nätagg som har totalthavererat eftersom inte en enda liten fläkt eller HD reagerar på mina försök till uppstart.

Inaktiv

Farsan hade nästan EXAKT samma fel för ett tag sen. Lampan på moderkortet lyser, och även lampan till drivern blinkade till.

Visade sig vara moderkortet.

Men du kan väll alltid kolla vad du får för spänning på nätaggregatet när du drar igång det.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Ungefär samma sak hände mig för lite mer än ett år sen. Datorn bara dog och vägrade starta igen, och om jag minns rätt så lös den gröna LED'n med (men det borde den göra eftersom den visar att moderkortet får ström av PSU'n?). Men i alla fall så visade det sig vara moderkortet som hade dött.

Så ja.. prova med ett annat moderkort om du har tillgång till ett sådant

Edit: Quaddyboy, hur kommer det sig att du alltid lyckas svara före mig?

Inaktiv
Skrivet av Xay0r:

Edit: Quaddyboy, hur kommer det sig att du alltid lyckas svara före mig?

Haha, sitter o smyger förstår du .. hade det på känn. ^^


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

haha - tack för svaren!

Nu har jag ju inte ett MB liggande, alternativet är väl att våga sig på och kvadda damens genom att flytta nätagget till hennes burk?

Hur kollar jag hur mycket spänning jag får då? (Är inte elektriker...)

Medlem

Jag råkade ut för liknande problem för några veckor sen... nätagget stänger av sig tvärt - men grön LED lyser fortfarande på MB (dvs nätagget levererar 5V standbyspänning)

Mitt nätagg gick igång "ibland" även efter att detta hände - samma beteende då jag provkörde det på en äldre dator. Efter demontering av nätagget upptäcker jag att någonting i styrkretsen som reglerar nätaggsfläkten har bränt - funkar bra att köra utan fläkt, men så fort jag kyler så stänger det av sig igen (lyckades med detta genom att blåsa "manuellt" på kylflänsen)

Om du vill testa om nätagget levererar vad det ska så kan du "tjuvkoppla" det genom att kortsluta grön kabel med valfri svart på ATX-kontakten, mät sen spänningarna med en voltmeter.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Jazman:

Hur kollar jag hur mycket spänning jag får då? (Är inte elektriker...)

Du behöver en multimeter


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Då var det alltså dags att börja läsa på om nätaggregat då...

Jag antar att jag diskvalificerar mig som wannabee-elektriker genom att ställa frågan om hur man i praktiken kortsluter dessa två kablar?
Tar man loss och tvinnar ihop dom eller?
...och när jag ändå är igång med novisfrågorna - när Du säger kontakt, menar Du då av och på-knappen? :$

Tack för svaren i alla fall! :heart:

Medlem

För att kortsluta behöver du något som leder och är tillräckligt smalt för att passa i hålen. T.ex ett gem.

Med ATX-kontakten menar jag den stora kontakten (20-24 pins) som ansluter nätagget (PSU) till ditt moderkort.

Hur du går tillväga ser du här. Fråga på bara, alla är vi noviser i början


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Perfekt - Tack!

1
Skriv svar