Are you a man or a mouse?

Medlem
Are you a man or a mouse?

Jag har nyligen testat två nya möss för PC Gamers räkning (testet i fråga kan läsas i nästa nummer) och jag har således funderat en hel del kring möss och deras plats i gamingens underbara värld.

Jag kommer ihåg min första optiska mus, en Intellimouse Optical 1.1. Fantastisk! En mus som lärde mig att älska sidoknappar och rullhjul. Den var med mig länge. Så småningom övergav jag dock Microsoft till förmån för Logitech, och en stor mängd iterationer av deras gamingserie som började med MX518. Det slutade i Logitech G9, en mus som jag avgudat ända sedan jag först lade mina små krokiga fingrar på den. En del möss har tidigare varit nära att ersätta den, men först nu har jag hittat en mus som nog faktiskt får ta dess plats.

Det är lätt att bli lite cynisk när det gäller musmarknaden, när det skryts hejvilt med DPI, lysande färger och utbytbara vikter. Hur stor roll spelar det, egentligen? Det viktigaste är väl att musen passar en själv rent utformningsmässigt? För skojs skull testade jag att först spela AvP-demot med Mionix Naos 5000 och sedan byta till en gammal optisk Dell-mus av det mer ospecificerade slaget. En ganska överdriven jämförelse kanske, men skillnaden var också som natt och dag. Från att alltid ligga i toppen av resultatlistan med Naos:en, skrapade jag mig nu fram i den nedre delen. Jag hade helt enkelt inte samma precision. Det var en klar nackdel för mig. Därmed inte sagt att det är någon större märkbar skillnad mellan 3200 och 5000 dpi för gemene man, men visst är dagens möss bättre än gårdagens.

/Emil

#blogg

signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

1
Skriv svar