Router och dess hastigheter

Medlem
Router och dess hastigheter

Hejsan. Har en liten fråga såklart.

Sitter med sladd till en Netgear router med 54mbps.
Sedan finns här i huset som max 3 datorer som använder nätverket trådlöst. Brukar oftast gälla 2 datorer samtidigt och ibland uppstår konstigt nog och främst irriterande problemet att det går segt med surfning och att jag i multiplayer spel får en ping på 200+. Det suger då jag tycker att det fortfarande borde finnas gott med kraft.

Jag får ut ca 6-8mbit/s och min fråga är om allting skulle fungera bättre med en router med 108mbps?

Vet liksom inte vad som gäller med routrar så om någon kunde göra mig lite smartare vore det nice.

*EDIT Routern är en Netgear WGR614v7

/Robin

Medlem

Börja med att säga exakt vilken router du har.

54/108 gäller bara det trådlösa så det ska inte påverka om du använder sladd.

Det som däremot påverkar är om du har en skitrouter eller inte.


signatur
nj
Medlem

108Mbps trådlöst är dessutom ingen standardhastighet utan kräver dels särskild router/AP samt nätverkskort, det är någon specialvariant av 802.11g som diverse hårdvarutillverkare tagit fram.
Jag är lite osäker på om du kan använda nätverkskort från tillverkare A med en router/AP från tillverkare B även om båda anger sig klara 108Mbps trådlöst då det kan skilja på teknikerna tillverkarna använder för att få 108Mbps.

802.11n existerar förvisso, men är inte en färdig standard ännu så det är lite halvriskabelt att köpa sånt för tillfället då risken finns att den slutgiltiga standarden inte är helt kompatibel med de nuvarande draft-N produkterna som går att köpa.

Dock så behöver det ju inte vara bandbredden via det trådlösa som orsakar problemet, tar bandbredden mot Internet slut pga någon laddar ner saker på en annan dator så får du högre ping/PL. Störningar för den trådlösa trafiken i form av andra trådlösa saker (mobil-/trådlösa telefoner, microvågsugnar, etc) orsakar väl främst PL men kan möjligen orsaka högre ping med.

Men som cammo skrev, om du sitter kopplad med kabel till routern (och det är den datorn du upplever problemen med) så kvittar dess trådlösa hastighet, då är det antagligen mer kapaciteten ut mot Internet som används maximalt.

1
Skriv svar