Kost, dieter och mumbojumbo
Det finns få ämnen som är så omskrivna som kost, alla verkar ha sin egen uppfattning om vad som är bra för alla andra. Själv försöker jag sålla bland alla påståenden och rön. Nedan kommer en mycket generell beskrivning av mina tankar, vill ni höra mer så får ni fråga.
Vad jag vet (förenklat):
Fett innehåller dubbelt så många kalorier som protein och kolhydrater.
Fett är viktigt för upptaget av vitaminer och för immunförsvaret.
Protein bygger muskler.
Kolhydrater används som "bränsle".
Med dessa kunskaper så drar jag slutsatsen att jag behöver äta protein, kolhydrater och fett. Jag drar också slutsatsen att jag ska tänka på att portionera rätt. Jag följer i stort sätt tallriksmodellen, dock äter jag lite mer protein än vad de rekommenderar.
Angående dieter så tror jag att jag endast kan hålla en diet som passar mig, mår jag dåligt av t ex GI diet så kommer jag inte att hålla den längre än tills jag har fått önskat resultat. Efter det kommer jag börja äta som jag gjorde innan dieten och gå upp i vikt igen (antagligen). Om man däremot gör ätandet till en livsstil, man kanske inte behöver vara så extrem men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, så kommer man nog att kunna hålla vikten efter att man har fått önskat resultat. Noterbart är att pulverdieter är ett bra alternativ för gravt överviktiga, men när de börjar komma ner närmare idealvikten så ska man växla över till vanlig mat.
Som vi diskuterade i förra inlägget så kan man äta i stort sätt vad som helst och gå ner i vikt, så länge man gör av med mer energi än vad man stoppar i sig.
Men man kan inte stoppa i sig vad som helst och må bra, så kallad skräpmat är verkligen just skräp. Detta beror på att det ofta är dåliga fetter (trans, mättade), lågvärdigt protein (uppblandat) och snabba kolhydrater (högt insulinpåslag -> ökad fettinlagring).
Själv äter jag mycket kyckling, en del fisk och fläskkött. Rött kött undviker jag för det mesta på grund av cancerrisken. Jag försöker att få mitt huvudsakliga intag av kolhydrater från fullkorn eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner det och på så sätt ger det en bättre insulin-nivå. Jag försöker välja fleromättade fetter och supplementerar med omega3 eftersom jag äter för lite fet fisk för att få i mig den mängd av omega3 jag behöver.
Slutsats, ät vanlig husmanskost i rätt mängder och ni kommer att få i er vad ni behöver. Kan ni inte leva utan något som tyvärr är onyttigt så se till att äta/dricka det med måtta, det är frosseriet som är farligt!
Nästa inlägg tänkte jag skriva lite om kosttillskott.
Tempus fugit.