FPS spelens 3 olika nivåer
Råkade skriva ett längre inlägg alldeles nyss, och jag är ganska nöjd med texten så jag slänger upp den här så kan de som orkar läsa igenom och ge synpunkter.
Bakgrunden är att en person inte tyckte att Battlefield 1 och 2 har lyckats, varav en annan person frågade vad han menade.
För min del så har BF serien lyckats, men ändå misslyckats. Det hela handlar om ur vilket perspektiv man har och vad man förväntar sig av ett FPS. Jag är mest inne på snabba arkadaktiga shooters. Lite snabbare än Battlefield, men inte lika snabbt som Quake. Jag lutar mer åt det håll som Counter Strike Source eller Modern Warfare 2 ligger på.
Man kan väl säga att det finns 3 olika nivåer i FPS.
1'a nivån är Unreal Tournament, Quake, Doom.
Allt är snabbt snabbt snabbt, och du överlever bara genom blixtsnabba reflexer.
2'a nivån är CSS, Day of Defeat, etc.
Det mesta handlar om att vara snabb, men du kan lika gärna vinna genom att bara vara tålmodig och sneaky.
3'e nivån är Battlefield serien.
Allt känns långsamt (om man är van spelare från nivå 1 och 2), och det är långa avstånd att röra sig över om du skulle råka dö och måste respawna. Du straffas hårdast i dessa spel, just pga av de långa avstånden. Du behöver inte heller vara snabb, det är inte alltid den snabbaste som vinner (även fast man såklart har ett övertag). Genom att använda delfinhopp så kan spelet närma sig nivå 2, men blir ändå för det aldrig lika smidigt och fartfylld som nivå 2 spel.
Kort och gott:
Nivå 1 = Tung arkad action. Här hinner du inte tänka och planera, du måste följa strömmen och improvisera blixtsnabbt under spelets gång. Du kan köra ditt eget race utan att behöva tänka på laget.
Nivå 2 = Arkad action blandad med strategi. Tyngre lagarbete och du gör oftast inte så stor nytta själv mot ett väl sammansvetsat fiendelag.
Nivå 3 = Action med fokus mot strategi. Att spela själv här är ingen större idé. Oftast dör du efter en längre och tidsödande resa, och måste respawna i hemmabasen. Här är fokus verkligen lagt mot lagarbete, du kan ha en kompis som täcker dig i ett fordon, kanske en annan som täcker med flyg. Dör du så kan du bli återupplivad av en läkare etc.