När formen går före funktionen

Medlem
När formen går före funktionen

Jag har gnällt om det förut och kommer gnälla om det igen. När blev bra design samma sak som snyggt utseende? För mig är god design en fråga om både form och funktion, när formen blir viktigare än funktionen är det inte längre utmärkt design.

Apple har länge stått för bra design i mångas ögon och visst gör de snygga produkter, och visst handlar det ofta om vana om man tycker de är lätta eller svåra att använda, men god ergonomi får man leta efter någon annanstans. Alla vill ha en Mac på skrivborden för de är ju så stilrena och snygga, och enkla att använda. Så länge man inte gör något annat än surfar lite och kollar e-posten. Jag vill kunna göra vad som helst med min dator och inte är främmande för att lösa problem och skruva i den. Jag tvingas använda en MacBook på jobbet och vi är inte vänner kan jag säga.

Men det här handlar egentligen inte om Apple. Det handlar om PC Gamer. Min favorittidning har fått en rejäl genomgång formmässigt och på det stora hela är det ett lyft. Tidningen känns ljus och luftig och har tydliga avdelningar. Jag gillar det mycket, förutom på en punkt. Dessa jävla randiga textrutor. Jag kan inte läsa dem, eller i alla fall inte utan att få ont i ögonen och bli lät illamående. Faktum är att ögonen tåras bara jag får syn på dem och det är inte bara av sorg.

Jag har haft problem förut när någon artikel har haft en bild som bakgrund eller när bildtexten ligger inne i bilden, men det har rört sig om enstaka fall som jag har kunnat hoppa över eller plåga mig igenom. Nu har alla små faktarutor genomgående randig bakgrund och det gör ont, på flera sätt. Jag känner mig utestängd. Visst kan jag hoppa över att läsa de små textrutorna, och det gör jag också, men de tillhör de roligaste sakerna att läsa i recensionerna och dessutom så ser jag dem ändå. Och som jag nämnde tidigare så tåras ögonen när jag ser dem.

Jag vet att de flesta inte ser det här som ett problem men har samtidigt svårt att förstå att det kan vara så viktigt att hålla fast vid något som en del läsare faktiskt har svårt med och som inte fyller någon egentlig funktion.

Tycker ni att jag tjatar? Jag kommer fortsätta att tjata om det här ända till en av följande händer:

1. Någon tar tag i saken och textrutorna får en enfärgad bakgrund.
2. Jag tröttnar och slutar läsa tidningen
3. Jag dör och slutar läsa tidningen

Vilket som nu kommer först.

#blogg

signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar