Visan om Civ-eling
Fullspäckad PCG i handen och jag läser med stort intresse om Civilization V. Ett citat stod ut bland mängden:
"Vi tittade mycket på det gamla strategispelet Panzer General när vi utvecklade Civilization V." - Jon Shafer, designer
Hjärtat gjorde ett glädjeskutt. Panzer General var ett ut av 90-talets bästa strategispel som behandlade 2:a världskriget (tyvärr var alla efterföljare mer eller mindre skräp). Men vad gjorde Panzer General så bra? Det var sannerligen inte AI:n, som var ganska medioker. Man hade dock vågat tumma på realismen på rätt ställe till förmån för spelglädjen, men framförallt hade man mellan de olika uppdragen bakgrundsbeskrivningar som förklarade hur kriget utvecklade sig.
Genom ihopsamlade prestigepoäng hade man sedan möjligheten att påverka olika insatser under kriget, exempelvis kunde man påverka generalstaben så att operation Seelöwe genomfördes (invasionen av England) under förutsättning att man hade tillräckligt med prestigepoäng.
Tyvärr är det inte den typen av system som kommer att finnas i Civ V. Det passar inte det formatet som Civ traditionellt har haft. Istället verkar det handla mer om själva stridssystemet och det är väl ingen nackdel att snegla på gamla trotjänaren Panzer General, men samtidigt var det inte den delen som gjorde Panzer General fantastiskt.