"Intergalaktisk"?
Hej!
Jag behöver lite hjälp med att lista ut en sak. När något, oavsett vad, spänner över flera nationer kallar man det för "internationellt". Oavsett om det gäller en väpnad konflikt, en förening, eller en bilväg så är något som berör (och rent fysiskt finns i) flera länder något som är internationellt.
Så, varför gäller inte detsamma med galaxer?
Det är inte direkt ovanligt med framtids-sci-fi som avgränsar själva spelrummet handlingen rör sig i till just en galax. Star Trek, Star Wars, Homeworld, Mass Effect, Stargate (med vissa undantag) använder alla en galax som den "värld" du (eller Överste MacGyver-med-P90) får springa runt och ställa till med elände. Du har en galax att röra dig i, varken mer eller mindre.
Allt som oftast är det i nämnda sci-fi världar någon form av galaxomspännande konflikt som är det centrala i handlingen, och det som slår mig som lite märkligt är att folk allt titt som tätt hänvisar till dessa konflikter som "intergalaktiska".
Varför? Om något spänner över FLERA länder är det internationellt, om något bara berör EN galax är det intergalaktiskt?
Hur går det ihop? Vart finns logiken? Borde det inte bara mer rätt att dumpa "inter" och köra på "galaktisk"? Eller att kalla det för "interplanetärt"?
Ja, frågor frågor. Kan någon bidra med ett svar vore jag mycket tacksam.
Och när vi ändå är igång, kan nån förklara hur jag får tillbaka min serverbanner?
Tack på förhand, och ha det bra.