Djävulskap, Missförstånd och Priser
Lade upp min genomgång av Gabriel Knight 1 för ett par dagar sedan. Det här inlägget skulle egentligen ha kommit upp i samband med det, men efter ytterligare en dust med redigeringsverktyget på Blogspot var jag så uppjagad och folkilsk att det var bäst att lägga ned allt.
Jag har lyckats justera de värsta sakerna efterhand som jag lugnat ner mig men layout-mässigt ser det fortfarande *för jävligt* ut. Det var inte så länge sedan de uppdaterade sitt WYSIWYG-verktyg inne på Blogspot men det är fortfarande det buggigaste ditot jag arbetat med hittills. WYSIFU = WhatYouSeeIsFuckedUp! Jag ska ta en titt på Wordpress igen. Tills jag får klart med den nya sajten måste jag hitta något som fungerar bättre.
Nåja, Gabriel Knight: Sins of the fathers tävlar fortfarande med de bästa i genren så här 17 år senare, det är stort även om genren inte är så livskraftig längre. Gillade du The Dig kan GK1 tilltala dig och det är i grund och botten ett bättre spel. Inlägget hittas här.
Var med om en rätt bisarr (och kanske lite pinsam situation) i helgen som jag dock helt och hållet lastar motpartens kommunikationsmetoder för. På ett spelcommunity där jag f ö publicerar en kopia av den här "Bakom kulisserna"-bloggen upptäckte jag att jag fått ett internmejl. Först förstod jag inte vad budskapet var då man helt sonika skickat mig vad jag trodde var ett utdrag av reglerna för sajten i fråga.
Efter en stunds funderande kom jag fram till att den enda anledningen till att man skulle skicka detta var att jag brutit mot sagda regler. Det stod dock inget uttryckligen om att detta var en varning eller så vilket gjorde att jag reagerade extra negativt.
Så därför författades ett litet mejl till herr chefredaktör där jag begärde klarhet i vad jag gjort samt ett påpekande i hur usel kommunikation de begagnade sig av om det var på det här anonyma och lite överlägsna sättet man kommunicerade med sin användare.
Dagen efter fick jag ett mejl där han förklarade att detta inte alls var fråga om någon varning. Det handlade helt enkelt om att de skrivit om reglerna och därför skickade ut dem till alla användare. Och så lade han till på slutet att reglerna var tydligare nu, allt avslutat med en liten smiley.
Ett missförstånd av viss humoristisk art, men jag vidhåller att det var dålig kommunikation.
I övrigt är vi inne på sista veckan för att (bl a) rösta fram Sveriges bästa blogg. Dessutom kan man vinna Xbox-prylar för 10.000:- så har du inte lagt din röst än så är det väl hög tid? Omröstningen pågår fram till fredagen den 12 mars klockan 23:59.
Vinnaren presenteras på Dataspelsgalan den 18:e och just nu väntar jag bara på klartecken med ackreditering. Retroguiden kommer att vara där och bevaka.
Retroguiden - bloggen som tar retrospel och spelhistoria på allvar --> http://retroguiden.blogspot.com/