Skådisar Pt 3.

Medlem
Skådisar Pt 3.

Marcello Mastroianni

En av mina absoluta favoritskådisar - Marcello Mastroianni.
Första gången jag såg honom var troligen i Fellinis Kvinnostaden i vilken Marcello spelar Snaporaz, en något gubbsjuk figur som hamnar i en sexuell och feministisk drömvärld.
Filmens brister till trots så var det något med Marcello som fångade mig. Riktigt vad vet jag inte.
Måhända hans röst och ansiktsuttryck. Det finns något originellt i det. Ett äkta uttryck.
Dessutom så gillar jag italienarnas förkärlek till att lägga på dialogerna i efterhand - något som förstärker rösterna och ger dialogerna en något suggestiv känsla. Jag tror att detta har bidragit till att ytterligare ge Marcellos röst en speciell karaktär.

Därefter så har jag sett honom i den väldigt intressanta 8 1/2 samt i den fullkomligt fenomenala En särskild dag där Marcello spelar mot Sophia Loren. Det är en av mina favoritfilmer och troligen den med Marcello som berör mig mest.

Ibland är det kul att fundera kring vilka personer jag skulle bjuda in till middag - om jag fick välja fritt bland alla människor som någonsin har levt. Marcello, som dog 1996, skulle onekligen finnas med bland mitt urval. Jag skulle gärna vilja tala med honom och lyssna till honom. Jag tror att han hade varit väldigt rolig och väldigt intressant.

Filmtips: 8 1/2, En särskild dag, Kvinnostaden.

#blogg

signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar