Strategi is the shit
Det är och har varit en väldigt bra månad för strategifans. Släppta stortitlar, stängda betor, öppna betor. Jag tänkte ge lite snabba intryck åt fyra strategititlar som tagit min tid på sistone:
Supreme Commander 2

Supreme Commander var kalasbra. Tvåan är också jättebra. Lite förenklat, vilket kommer att glädja många och göra andra upprörda. Jag hör till en av de som tycker att många av förenklingarna var vettiga, framförallt tier-systemet för byggnader. Å andra sidan tycker jag att det är synd att de har förenklat ekonomisystemet, som ju faktiskt var unikt tidigare. Men nya teknologiträdet är ett av de smidigaste forskningssätt jag känt på i RTS-sammanhang. Ett kul och numera inte heller särskilt långsamt spel, som fortfarande är betydligt mer hardcore än genrens storsäljare.
Command & Conquer: Tiberian Twilight

Jag ska inte prata så mycket om C&C 4, eftersom det kommer en utförlig recension i nästa PC Gamer, men de som letar efter ett gammalt hederligt C&C har anledning att vara oroliga. Jag kan förstå att den nya spelstilen fungerar väl i multiplayer och att det är en satsning EA ville göra, men å andra sidan hör samtliga Red Alert-spel och därtill C&C: Generals, till de roligaste MP-spel jag spelat, så nog funkade den "gamla" stilen också.
Starcraft 2

Starcraft 2-betan är i full gång. Jag spelade inte originalet särskilt mycket, men tvåan är ju i princip samma sak med nyare grafik, så jag kanske inte missat så mycket? Och ska jag vara helt ärlig så är jag inte så förtjust i Starcraft 2:s multiplayer. Det är rörigt, extrem fokus på att vara så snabb om möjligt och har man inte pluggat in alla counter-units som om det vore högstadieglosor, så är man körd. Jag hinner inte njuta för en sekund. Däremot kan jag konstatera att SC2/battle.net har det bästa matchmakinggränssnittet för strategispel någonsin. Smidigare får man leta efter.
R.U.S.E.

R.U.S.E. dök upp som en liten joker i leken häromdagen som en öppen beta. Jag spelade lite i VIP-betan och gillade det redan då, men nu i den öppna betan finns en mängd förbättringar och fler val, inklusive möjligheten att träna mot AI. Och R.U.S.E. känns utan tvekan som det mest spännande av dessa fyra spel. Snyggt, stort, lättbegripligt, roligt och fräscht som tusan! Produktionsvärdena är grymt höga och striderna kan bölja på ett sätt som får mig att se på Starcraft 2 som föråldrat. Har ni inte spelat det ännu, så gör det. Det är en frisk fläkt!
/Emil