Dragon Age Awakening: 10 timmar in
Jag är nu ungefär tio timmar in i spelet, och jag måste säga att jag njuter något så otroligt. Storyn verkar intressantare än originalspelet, även om den också dras med vissa av det spelets brister. Darkspawn är fortfarande inte jätteintressanta, men ett försökt görs åtminstone att nyansera dem. Det uppskattar jag.
Med en brasklapp för att jag ännu inte har sett hur konsekvenserna för de val jag gjort faktiskt spelas ut, så måste jag säga att Awakening har betydligt intressantare val än Origins hade. I expansionen så - jag ska försöka att inte spoila något - handlar det främst om ett fördelande av resurser, och tvister som du måste lösa i egenskap av härskare i regionen. Jag ska inte säga mer, men det finns en stor potential i dessa beslut. Å andra sidan så hade hjälpsamlandet i Origins en stor potential, som tyvärr inte utnyttjades. Eftersom svårighetsgraden sjönk drastiskt i slutet av Origins och jag aldrig använde hjälpen som jag samlat på mig under spelets gång, så försvann lite av poängen med de senaste 50 timmarna av spelande.
Apropå den sjunkande svårighetsgraden är det värt att nämna att spelet är betydligt enklare nu. Det känns som att Bioware tagit till sig kritiken gällande den ganska krävande normala svårighetsgraden i Origins, och gjort den enklare i expansionen. Det kan man säkert tycka är en bra sak, även om jag stör mig lite på det. Om man bara "fortsätter resan" från Origins, som jag, så blåser man igenom åtminstone de tio timmar som jag har spelat ganska enkelt. Jag stör mig inte så mycket på att de har gjort en ändring, utan på att det är svårt att få en konsistent svårighetsgrad. Slutet på Origins var oerhört enkelt jämfört med början, och den utvecklingen fortsätter i Awakening. Jag vill inte behöva micromanagea svårighetsgraden för att få en utmanande strid, bara för att Bioware bestämmer sig för att kasta om lite.
Spelet görs inte heller direkt svårare av alla nya krafter (som dock är mestadels roliga). Min återvändande magiker får både mana när han tar skada, och stjäl liv från sina motståndare så länge han bara har mana kvar. Dunderkombination. Det, tillsammans med hans tidigare Arcane Warrior-inriktning, gör att han är en närmast ostoppbar kraft på slagfältet. I det senaste striden jag utkämpade så stod han med en yxa och en sköld, ensam, näsa mot näsa mot två bossar. Och vann.
Han var min bästa gubbe i mitt Origins-gäng, men i Awakening så är han en regelrätt gud. Det är kul, men också enkelt.
Men det finns också en del brister. Där Origins var oerhört välpolerat (troligtvis för att Bioware inte hade något annat än att buggtesta under det halvår som spelet försenades för att konsolversionerna skulle hinna ikapp), så är Awakening väldigt buggigt. Jag har stött på uppdrag som inte kan lösas (i uppdragsloggen; jag fick min belöning och så), och vid ett tillfälle så frös spelet och bjöd mig på ett kollage av fräna, psykedeliska färger. Jag har varit med om att när jag skulle döma mellan val A, B och C, valde C, men spelet fortsatte som att jag valt B. Jag har tränat folk till att bli Grey Wardens, bara för att någon timme senare få en diskussion som till slut övertygade dem om att de borde bli Grey Wardens. Listan fortsätter, tyvärr.
Det känns som att Bioware har hastat ut spelet lite, vilket jag tycker är synd. Awakening kommer väldigt snabbt på originalet, och det glädjer säkert många. Det är ett bra PR-trick, men bara om det fungerar. Det gör det inte riktigt. Jag hade hellre väntat några månader till på expansionen, så att Bioware kunnat polera lite till.
Men med all denna kritik så är det värt att nämna att jag verkligen uppskattar spelet. Det är roligt. Det utvecklar den del av Origins - de träiga Darkspawnen - som jag tyckte var svagast, och erbjuder mer av det goda. Nya gruppmedlemmar, som är riktigt intressanta (jag gillar speciellt en medlems relation till en liten kattunge som vi hittade). Nya krafter, som får en att känna sig riktigt mäktig (svårighetsgraden är en annan fråga; en känsla av makt är alltid bra). En ny del av världen att utforska, och en bas att göra det ifrån. Utifrån dessa tio första timmar, kommer jag inte ha några som helst problem att motivera mina nästkommande tio timmar i Awakenings sällskap. Det är bara synd att det inte polerades bättre.
Full recension när jag spelat igenom spelet.