En fråga om förväntningar

Medlem
En fråga om förväntningar

När jag först läste en liten notis om Bioshock, spelet som skulle vara en andlig uppföljare till System Shock, så blev jag liksom många andra rätt upprymd. Sedan fick man se lite bilder och förväntningarna steg. Så kom en förhandstitt där någon, minns inte vem, hade varit och provspelat och förväntningarna sjönk som en sten. Det var alldeles för röjigt blev utslaget och jag gillar ju inte sådana spel. Trots det så fanns ett visst intresse kvar och efter recensionen som jag vill minnas visserligen klagade på tempot men trots det var ganska positiv så hamnade spelet trots allt på önskelistan. Nu har jag spelat det.

Jag vet inte om det beror på att mina förväntningar sjönk men jag tycker faktiskt riktigt bra om spelet. Visst är det högt tempo, faktiskt irriterande högt ibland. Det kändes som om jag rusade i vild panik genom många av banorna och sällan fick tid att experimentera med olika förmågor. Som vanligt blev det några få som användes om och om igen vilket säkert tar bort en del av glädjen med spelet. Men det går inte att förneka att jag hade väldigt roligt när jag spelade.

Bioshock är faktiskt ett av få spel på senare år som jag spelat ända till slutet. Det har många bra delar. Grafiken är mycket tilltalande och ljudet hjälpte till att bygga upp en stämning som höll mig i sitt grepp hela vägen. Det kändes aldrig för svårt trots att det blev lite hektiskt ibland. Jag visste nästan alltid vad jag skulle göra vilket tog bort frustrationen som kan uppstå när man irrar runt och letar efter en väg ut. Nackdelen med att ledas i handen hela vägen kan förstås vara att man missar saker. Det var ett område jag hoppade över eftersom jag trodde att jag säkert skulle komma tillbaka dit senare. Det gjorde jag inte.

Visst hade jag sett att det funnits tillfällen till mer smygande. Jag är väldigt förtjust i att kunna ta mig fram i min egen takt, undersöka saker och slå till när det passar mig. Så blev det inte. Istället blev det som sagt väldigt mycket panikrusningar. Trots det är jag nöjd och glad att jag spelade spelet.

#blogg

signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar