Kändishetsen gör mig illamående

Flakmonkey
Kändishetsen gör mig illamående

Ligger här i TV-soffan hos föräldrarna efter en kväll hos brorsan och ser på en fransk dokumentär på TV8 som handlar om paparazzis och fascinationen för kändisar som dominerar mediavärlden. Man får följa en paparazzis och deras "agenturer" under deras arbetsdagar och det är rejält skrämmande faktiskt. En av de stora händelserna som man får vara med om är när Britney Spears rakade av sitt hår och tatuerade sig. Uppenbarligen så var hon i obalans som alla kan vara, men till skillnad mot alla oss andra så får hon finna sig i att folk står utanför tatueringsstudion och stirrar som om hon var ett djur på ett zoo. Nu är hon visserligen en jättekändis och hon har valt det själv (även om hon säkerligen "uppmuntrats" rejält av sina föräldrar) och som sådan borde hon vara van att ta sånt här, men jag kan inte annat än tycka synd om henne ändå. Några gränser måste det ju finnas och när folk står utanför studion och säger "Uhhhhhhhh va äcklig hon är som har rakt av sig håret" samtidigt som TV- och vanliga kameror trängs framför fönsterrutorna så fylls jag av förakt för mänskligheten.

Nu visade de ett sekvens då paparazzis hyrt en helikopter så att de kan ta bilder på Leonardo DIcaprio då han umgås med sin flickvän på privat område... Uppenbarligen så blev de rejält besvikna när de fick nöja sig med bilder då de bara umgicks och hade trevligt istället för när de kramades å så... Gat däm alltså...

Samtidigt så måste jag ju erkänna att jag inte påstå att jag är oskyldig i den här hetsen. Jag tycker ju själv att det är kul med kändisar och deras liv. Eftersom jag gillar att läsa på diverse nyhetssajter så är det svårt att undvika det och det gör ju mig till en del av problemet. Kanske är det just det som stör mig mest, att jag bara befäster faktumet att sånt här säljer vilket gör att jag föraktar mig själv till viss del. Samtidigt så känns det en aning hårt att klassa någon som en dålig människa bara för att man tycker att det är intressant att läsa om kända människors liv. Det kan ju trots allt ske på trevligare villkor än de som jag matas med i den här dokumentären...

Men men, i slutändan är det ju som det är och vad jag än tycker om det så kommer ju inte det påverka situationen åt endera hållet. Det enda som jag egentligen kan säga om det hela med 100% säkerhet är att jag inte skulle vilja vara i kändisarnas situation när de jagas av paparazzis.

#blogg

1
Skriv svar