Allmänt kamerasnack
Tidigare har vi gått igenom bland annat ISO, kamerainställningar och bildstabilisering. Jag tänkte gå vidare och diskutera lite olika typer av optik och vad man kan göra med dem. Samt varför det finns så många olika typer av optik att välja mellan.
När man köper en kamera, oavsett märke, så har du en mängd olika optik att välja mellan. Originaloptik kan man kalla den optik som kommer från samma märke som själva kamerahuset. Det finns också tredjepartstillverkare av optik så som Sigma, Tamron eller Tokina som producerar liknande optik som originaltillverkaren, men ofta till ett lägre pris.
De olika kameratillverkarna har alla olika fattning för sin optik, vilket är skälet till att en Nikon-optik inte passar på min Canonkamera. Dock finns en del olika adapters för att komma runt detta om man nu skulle vilja använda "fel" märke till sin kamera. Jag har inte provat detta och kan inte heller uttala mig om eventuell kvalitetsförlust i skärpa och dylikt.
Som jag skriver ovan håller tredjepartstillverkarna ofta lite lägre priser än originalen. Det är därför ofta lockande att titta på dem då man ska köpa optik. Det kan skilja många tusenlappar. Självklart är det inte alltid samma kvalitet på tredjepartstillverkarna som på originalen men i mina ögon har de knappat in på senare år och kommer allt närmre originalen. Det finns en del skillnader och något jag märkt är att originalen ofta kommer med bättre vädertätning (åtminstone på pappret).
Skillnaden i skärpa är inte lika säker att prata om då det skiljer en himla massa beroende på vilken specifik optik man tittar på. Canon's telezoom 70-200/2.8 är t ex ett bättre men betydligt dyrare val än Sigma's motsvarighet. Framförallt på f2.8 och mot de längre brännvidderna.
Vad man sedan behöver för sitt fotograferande är ju en subjektiv bedömning. Jag vet många som använder Sigma's 70-200/2.8 och är jättenöjda. Men jämför man dem sida vid sida så ser man snabbt skillnader. Om skillnaderna är så pass stora att de motiverar originalets nästan dubbla pris låter jag var och en bestämma. Testa och se helt enkelt! Det kan skilja mindre än man tror.
Något som jag alltid har tyckt varit lika bra eller ibland bättre hos tredjepartstillverkarna (förutom priset) är deras macro-optik.
Jämför Sigma 150/2.8 Macro med Canon's eller Nikon's motsvarigheter så anser i alla fall jag att Sigma'n slår dem på fingrarna. Tamron 90/2.8 anses vara en av de bättre macro-gluggarna tillsammans med Sigma 70/2.8 som gång på gång vinner tester i skärpa och kontrast. Till en mycket lägre kostnad än originalen.
Jag har genom åren använt mig av bland annat Sigma 150/2.8, Sigma 180/3.5, Nikon 105/2.8 VR. Samt provat en mängd olika macro-optik kortare stunder. Vad man ska köpa beror såklart på användningsområdet då det är svårt att jämföra korta Sigma 70/2.8 med Sigma 180/3.5. Det finns fördelar med ett kort och det finns fördelar med ett långt.
Det man får tänka på med ett kort macro är ju att du måste vara mycket närmre objektet för att komma till skala 1:1. Kortaste arbetsavståndet med Sigma 70/2.8 är 25cm jämfört med Sigma 180/3.5 som ger samma förstoring 46cm från objektet.
Den längre har fördelen av att du kan plåta småkryp och annat utan att behöva komma så nära att du stör djuret. Plåtar man nästan uteslutande blommor kan man tänka sig att använda en kortare optik eftersom blomman inte springer och gömmer sig när du kryper riktigt nära. Vad som däremot kan vara svårt med kortare optik är att ljussätta. Man kommer helt enkelt för nära och skymmer eventuellt ljus från att nå blomman, eller om man använder blixtar att man skymmer dessa.
Jag har just nu Sigma 180/3.5 som jag gillar jättemycket. Man får lite längre avstånd och det är skönt tycker jag.
Vet inte om ni blir så mycket klokare av allt det här men fråga gärna i kommentarerna så kan jag gå vidare om det är nåt ni undrar över.
Jag ska bjuda er på lite macrobilder här nedan

Kamera: Nikon D2Xs
Optik: Nikon 105/2.8 VR Macro
Bländare: 5.6
Slutartid: 1/160
ISO: 200

Kamera: Nikon D3
Optik: Nikon 105/2.8 VR Macro
Bländare: 5.6
Slutartid: 1/500
ISO: 400

Kamera: Nikon D2Xs