Dagens "Svt nämner spel"-inlägg
På gymmet idag rullade Svts frågesportprogram "Vem vet mest?", som jag kan tycka är lite sisådär. Hursomhelst, ryckte jag till lite när en fråga om spel dök upp. "I vilket spel kan du ta dig an områdena Liberty City, Vice City och San Andreas". Jag förväntade mig nästan att någon av de tre gamlingarna på podiet (datorspelaren och datorspelsstudenten hade redan åkt ut) skulle kunna svaret efter att ha hört och läst alla chockrapporter, men svaret "Monopol" var typ så fel det kan bli. Mer intressant blev det när Rickard Olsson avslöjade svaret, med följande mening:
"Grand Theft Auto heter ju spelet. Där man ska sno väskor av gamla tanter, och bete sig som ett kräk för att vinna."
Och där kom den. Den obligatoriska "spel är våldsamma satans verktyg som dödar våra barn"-kommentaren. Okej, Rickard är ju faktiskt inte HELT off med den beskrivningen, och det är ju inte som att han brukar hantera allt med politiskt korrekthet. (Tidigare i avsnittet frågade han den tävlande pastorn om han aldrig hade haft ett riktigt yrke). Men det vore kul att höra någon tala om spel i neutrala ordalag på Svt någon gång
Avsnittet finns på Svt Play - 27 april, 23:35 in - men jag tycker inte att programmet är tillräckligt bra för att länka till. istället tänker jag länka till den här härliga videon!
/Emil