First try of the big H

Medlem
First try of the big H

Jovars.. igår blev man av med sin Hasselblad-oskuld. Jag har förvisso haft den i mina händer vid ett tidigare tillfälle men igår var det studioplåtning med en vän. Inte så mycket i bildväg att visa upp men jäkligt kul att tänka "mellanformat" igen och försöka förstå likheterna och skillnaderna i att plåta småbildsformatet.
Att kameran (i detta fallet en 31MP-sensor) levererar fantastiska resultat råder det ingen tvivel om, när man får till det. Det var faktiskt svårare än jag trott att få till den där fantastiska skärpan. Trots kamerans underbara förmåga att blixtsynka på 1/800-dels sekund! Vad jag snabbt insåg var att skärpeplanet mycket snabbt förändras om man t ex sätter fokus på ögonen men sedan komponerar om bilden och det medför att många bilder inte blir sådär ruskigt skarpa som jag vet att de kan bli.

Vi kunde ju inte hålla oss för en jämförelse med den 5 gånger så dyra Hasselbladaren H3DII+31MP vs Canon 5DmkII+21MP. Optiken var på Hasselbladaren en 80/2.8 och på Canonkameran satt min 24-70/2.8. Vad man får tänka på är att förutom de extra 10MP i HB-kameran så ger det större formatet av sensor större dynamik. När vi tittade på resultatet var det inte svårt att se vilken som hade mer detalj, även om skillnaden inte var lika stor som jag hoppats/trott. Det är otroligt mycket potential i en mellanformatskamera av den här kalibern men den har också sina downsides. Att kameran är öppen för väder och vind lika mycket som kinesiska cykelnav är enbart av ondo. Det är INTE en utomhuskamera! Börjar man plocka isär den inser man snabbt att vatten och smuts har en miljard sätt att ta sig in precis överallt! Inte roligt att behöva dammsuga en kamera för dryga 120' varje gång man varit ute. Det är alltså en renodlad studiokamera även om sponsrade fotografer eller hobbyfotografer med guldbyxor säkert är lite crazy ibland och plåtar utomhus. Jag säger inte att den går sönder om den får lite frisk luft, men jag skulle ju inte ta ut den om det regnade så nära som i Danmark.

Något annat som är lite tråkigt med den är batteritiden som är under all kritik om man jämför med moderna slr-kameror. För att inte tala om displayen... nej den är inte spännande, totalt omöjligt att se om man satt fokus eller inte. Det ska tydligen förbättrats till nya H4D men jag vet inte om den går att jämföra med t ex 5DmkII-displayen som är lite fööör bra nästan.

Nu låter det kanske som att jag inte gillade HB'n .. men så är det ju inte! En fantastisk kamera för sitt ändamål. Jag är väl kanske lite bitter över att jag inte tjänar multum på porträttjobb vilket skulle motivera en sån kamera. För stunden gör jag nog klokast i att fortsätta med min fantastiska 5D och mina kära blommor. HB får vänta.

#blogg

1
Skriv svar