Voodoo-mormor

Skägg.
10 Chambers
Voodoo-mormor

Jag fick ett samtal från ett övervaknings- och larmföretag i veckan. De ville träffa mig på en intervju angående ett jobb som dörrförsäljare av deras larmlösningar. När jag blev uppringd så var jag mitt uppe i en biologilektion med en sjundeklass och var milt sagt ganska disträ. Jag gick med på att komma på ett möte.

Kort därefter började ett tvivel växa i mig. Mormor och morfar såg otroligt lidelsefulla ut när jag berättade om erbjudandet. Jag bestämde mig snabbt och lätt för att avboka mötet. Detta gjorde jag med nedanstående mail:

------------------------
Kära Alexandra,
Jag tackade ja till att träffa Niklas XXXXXXX i en intervju angående någon form av anställning på XXXXXXXXXXXX. Detta är något jag nu måste avboka. Anledningarna till detta är många, men en av dem står över samtliga övriga och den gäller min mormor.

Min kära mormor har inte avlidit eller något lika dramatiskt, även om inledningen till detta brev kan tänkas indikera något sådant. Hon har däremot lovat att förskjuta mig från familjen om jag tar ett jobb som dörrförsäljare. Hon är mycket barsk i tonen och jag är rädd att husfriden kan äventyras om jag ens funderar på att träffa nämnda filialchef Niklas. Mormor står väldigt starkt för sin sak, förstår du.

Jag har aldrig sett min mormor utöva voodoo, men är långt ifrån övertygad om att det inte är det hon gör på sin kammare sent om kvällarna. Vid ett tillfälle fick granngubben magont i flera veckor efter en av mormors extra högljudda seanser i källaren. Om övernaturliga krafter faktiskt existerar så är jag säker på att min mormor haft kontakt med dessa under flera år.

Detta är dock egentligen petitesser. Huruvida mormor kan uttala trollformler eller inte är långt ifrån relevant då hon oavsett vilket, kommer att förbanna mig om jag blir försäljare. Jag är på intet sätt rädd för mormor men hyser en stor respekt för kvinnan. Hon födde min mor, som förstås födde mig, vilket är nog för att jag skulle gå genom eld och vatten för henne.

Jag hoppas att jag inte gett upphov för några problem i och med mitt val att avboka mötet och inte föra extensiv vidare kontakt med XXXXXXXXXXXX. Mormor är i alla fall glad.

Med vänlig hälsning,
Erik Bergérus
------------------------

#blogg

signatur
1
Skriv svar