Airsoftspel Skåne
Äntligen blev det då lördag och första airsoftspelet för mig på riktigt länge! Upphämtad av en kompis med bil kl 09.00 och sen iväg mot skogarna runt Skurup. Resan tar väl 40-50min. Väl på plats gäller det att skriva upp sig på listan och pröjsa de 50:- som det nu kostar att spela på banan. Helt rimligt med tanke på att det är en ganska rejäl bit mark som står oss till förfogande, samt att de drivande bakom Malmö Airsoft ur egen ficka betalat för att anlägga en ny nerfart och därmed också gjort spelområdet mer lätt-tillgängligt.
Folk står och fixar med sin utrustning, matar kulor i magasin och småsnackar. Det är blåsigt konstateras med en suck vilket innebär att man kommer komma tätt inpå varandra. Kulorna är ganska vindkänsliga och man ska inte förvänta sig att kulorna går lika långt och fint som på en vindstilla dag. Detsamma gäller ju riktig ammunition men plastkulorna är såklart ruskigt mycket känsligare
Några vill chrona sina vapen, dvs mäta hur många meter/sekund kulorna går. Man räknar alltid med lättaste kulan som väger in på 0.2 gram. Jag kör av nån mystisk anledning en mittimellanstorlek 0.23g. Använder man 0.25g som är nästa normala steg får man räkna upp ungefär 10m/sek från det värdet mätaren visar, återigen eftersom man vill ha värdet som att man skulle skjutit med 0.2g-ammo. Jag mätte in min bössa på ca 110-113m/sek och efter att ha ökat med ca 5m/sek då jag använder tyngre ammo så blir alltså utgångshastigheten nånstans strax under 120m/sek. Det råkar vara perfekt eftersom många banor har en övre gräns på 120m/sek även den vi spelar på i Skurup. För att sätta det i perspektiv är det någonstans häromkring som vanliga luftgevär ligger. AJ!
Många frågar om det inte gör ont... ja den diskussionen ligger nånstans efter diskussionen man haft huruvida inte paintball egentligen är mycket ballare. SUCK... Jag brukar svara att "Jo några tycker det, andra gillar airsoft". Kort och gott. Smaken är ju som röven eller hur är det!?
För att återgå till smärtan. Det KAN göra ont absolut, men oftast känns det inte så mycket. Allt beror på hur nära man är skytten och var på kroppen skottet tar. Händer och ansiktet är det som jag tycker är värst och det har ju såklart med att göra att man har minst kläder och skydd där. Jag har skjuthandskar i neopren som skyddar bra mot kylan och något mot träffar också. Ansiktet skyddar jag med goggles och en hjälm. Det finns särskilda skydd man kan fästa som en halsduk och som skyddar näsan och munnen. Skulle man bli träffad i munnen så är risken stor att det ryker en tand. En del går så långt att de kör med tandskydd, samma typ som till kampsport.
På resten av kroppen har man i regel någon form av uniform, kanske en stridsväst att ha ammo och tillbehör i och på fötterna rejäla kängor.
Innan själva spelet går igång så samlas alla för att bli uppdelade i två lag. Blått och rött. Just idag var det ganska få spelande, ca 30st. Banan är stor och vi har varit så många som 65-70st någon gång. Det kändes ganska lagom idag, med stora ytor att röra sig på samtidigt som det finns vissa strategiska punkter på banan där man alltid kan räkna med att stöta på eldstrid. Banan har olika strategiska punkter som man alltså ska anfalla och försöka hålla under spelets gång. Man "äger" en strategisk punkt genom att man vänder en träplatta till sitt lags färg. Hur man väljer att lägga upp taktiken är lite olika. Några punkter är svårare att nå så har man väl vänt den plattan till sin egen kan man lämna den utan bevakning. Andra måste man hela tiden vakta och det blir någon eller någras jobb att säkra området så att den fortsätter vara i din ägo.
Spelet läggs upp så att man först spelar 1 1/2 timma och därefter lunchrast, sen kör man en lika lång andrarunda fast då startar man på motsatt sida av banan som man gjorde första gången. Båda startpunkterna har för- och nackdelar. Just idag fanns det ju mot- och medvind att ha med i beräkningarna vilket försvårade en aning.
Regnet kom i skurar då vi satt i bilen på väg fram, men väl där så torkade det ganska snabbt upp. Regnjackan åkte snabbt av och jag spelade i mina tyska camo-byxor samt en underställströja. Skönt!
Min stridsväst ligger på DHL på väg från Tyskland och tyvärr hann den inte komma fram till helgens spel. Men nästa gång har jag en fin stridsväst att ha magasin och pistolen i. Nu har jag min fotosele med väskor på, funkar också finfint. Pistolen har jag i ett riktigt lårhölster tillsammans med ett extramagasin.
Dagens spel var det roligaste jag varit på. Om det beror på antalet deltagare och de stora ytorna eller för att det var varmt och skönt ute vet jag inte. Men jag ser fram mot nästa spel redan, trots en öm och slutkörd kropp. Jag botar detta med öl, något jag kan rekommendera en lördagkväll som denna!
Många som var på spelet idag värmde liksom upp inför nästa veckas storspel utanför Sollefteå. 4 dagars spel, dygnet runt! Galet? Ja! Men roligt säkert. Jag har själv inte utrustning nog för att vara med utan väntar något år tills jag följer med. Det gäller ju att ha kläder och batterier o mat till alla dagarna eftersom man är ute i "fält" hela tiden.
Länk till denna galenskap finns här; [http://www.berget-events.com/?page=events&sub=berget8]
Nu önskar jag er alla en trevlig helg och för er som fått lite blodad tand, tveka inte att höra av er till mig så kan jag tipsa om bra ställen att skaffa sig första airsoftupplevelsen. Inomhus som utomhus.
// Manuel