Lunarstorm down the drain
Bäst att ni sätter er ner. Lunarstorm går i graven. Hade någon sagt det till mig för knappt tio år sedan så hade jag skakat på huvudet. Ett nedlagt Lunarstorm då vore som att stoppa produktionen av allt godis. Orealistiskt och galet.
Mitt förhållande till Lunarstorm är kluvet. I slutet på 90-talet hängde jag på Stajl, vilket var Lunarstorm innan det döptes till just Lunarstorm. Det var kompakt och småtrevligt. Communities var nytt på den tiden; det var spännande.
Men Stajl blev Lunarstorm, en yngre generation tog över och jag kände mig inte speciellt hemma. Lämnade det bakom mig och Lunarstorm förvandlades snarare till ett skällsord. I vissa fall helt befogat men i ärlighetens namn är det inte så stor skillnad på Lunarstorm i förhållande till andra mer accepterade communities så som Facebook eller MySpace.
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att Lunarstorm tappade bollen och dog. De hade en gedigen bas av medlemmar en gång i tiden; man var the shit. Men Internetanvändarna är som lämmeldjur, vandrandes från en glimrande och spännande sak till en annan. Även Facebook bör se upp för det, även om riskerna är mindre för dem än vad det var för Lunarstorm.
Så ta farväl av Lunarstorm. Oavsett om ni älskade eller hatade det var det en milstolpe i svensk Internethistoria.