Here kitty...
Sjuka människor har det alltid funnits, både till kropp och psyke. Tyvärr uppmuntras dom ibland av "vanliga" människor. Är väl därför cirkus och sånt lever kvar...ja, jag är nog en av dom "vanliga" som går på cirkus och uppmuntrar skiten...kanske inte cirkus men youtube räcker nog...
Skulle vara ledig idag men ett litet morgonmöte på jobbet sabbade sovmorgonen och ett litet tandläkarbesök vid halvfyratiden sabbar en tur på sjön så det blev fiskpinnar och National Geographic istället. Ett program, som jag sett tidigare, tog upp lite fakta om dom stora kattdjuren, leopard, lejon och tiger. Fantastiska djur även om jag av någon anledning inte gillar lejon speciellt mycket, kanske för att dom inte är lika graciösa som övriga kissar...geopard hamnar också i den gruppen tyvärr. Men dom är ändå ganska intressanta trots ett mindre intresse från min sida. Tigern däremot är ett djur jag verkligen gillar och skulle nog ranka det nummer två på min favoritlista över djurarter...
Cirkus är ett ganska gammalt fenomen, redan dom gamla romarna....ja, ni vet nog.
Idag kanske mest känt för deras lite suspekta djurhållning.
Det är också på dessa cirkusar som man visat upp lite mer udda kreationer i form av guds "specialfall"... Ibland har man dock inte haft tid att leta rätt på något specialfall och därför skapat sig ett eget...
Kom en film med ett sånt tema nyligen, The Human Centipede...
Nåväl, i programmet visade man resultatet av avel mellan lejon och tiger, på grund av att genen som bromsar växten finns hos lejoninnan och tigerhannen så får man enorma kissar om man låter en lejonhanne och en tigerhona ha skoj.
<object width="486" height="275"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/GLOTK781sdY&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/GLOTK781sdY&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="486" height="275"></embed></object>
Varning, djurporr, låt inte era kattungar se detta... ehh ja, den var dålig...
Denna lilla fusion resulterar i en "liger" som kan väga runt 630 kg, den når lika högt stående på bakbenen som en fullvuxen tiger hoppar, ca 4 m upp alltså. Tyvärr finns det såklart nackdelar med detta, många sjukdomar som cancer och ledbesvär, depression och tidig död. Modern klarar oftast inte födseln. Allt detta för att vissa är villiga att betala en del för att se dessa "specialfall"...
Och visst tycker jag att det är intressant och skulle nog titta om jag fick chansen...tyvärr.
<object width="486" height="275"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/iG7mWinehP0&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/iG7mWinehP0&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="486" height="275"></embed></object>
Den här snubben verkar lite suspekt, har många ligrar och föder tydligen upp dom. Verkar dock ta bra hand om dom men hävdar att ligern är en "naturlig" kisse som inte alls lider av några sjukdomar eller liknande.
En riktig tiger, en "svensk" tiger, finns i Orsa Grönklitt. Eller ja, det finns flera tigrar där. Jag var dit förra sommaren för att fota lite vargar men tigrarna var snällare och kom fram och poserade framför kameran. Vargarna höll sig undan.
Vet inte om staketet är bra för bilden eller inte, hade varit snyggare utan men hade nog slutat lite illa för mig då eller han hade nog plockat några av dom smaskiga barnen först...
Med staketet får man lite "greenpeace"-stämpel på bilden, på gott och ont...
I Eskilstuna på Parken Zoo så finns det ju också tigrar, fast utan staket...och ett panoramafönster istället. Synd att det är repigt och smutsigt och at en massa idioter med systemkameror står och tar kort på automatik vilket innebär, eftersom det är viss skugga där man står, att fanskapen får upp blixten och flashar kattstackarna. Idioter.
Ehh, lite annorlunda inlägg kanske. Jag bör också tillägga att jag inte är en sån där morotsmördande Djurens Rätt miffo som inte vet att grisar har testiklar.
Kött ska va rött å de e gött!