Boktips: Marathon

Medlem
Boktips: Marathon

Eller mer fullständigt: Marathon: Det Persiska imperiet och kampen om västerlandet, av Tom Holland

Jag kan börja med att säga att det är ett tag sedan jag läste den, men då jag fick en ny bok i födelsedagspresent (Världshistoriens Största Slag, Jeremy Black) som även den behandlar slagen vid Marathon och Salamis kom jag att tänka på denna fantastiska bok.

Marathon: Det Persiska imperiet och kampen om västerlandet är ett väldigt brett verk. Den svenska titeln antyder att boken handlar om slagen mellan Grekland och Persien men det är bara en liten bit av boken, trots mängden sidor som de får utrymme på. Orginaltiteln - Persian Fire: The First World Empire, Battle for the West - känns mer mitt i prick då snarare än en bok om slag är det en bok om Perserriket, dock med mången sida avdelad åt Sparta och Aten.

Själva slagen vid Marathon, Thermopyle och Salamis är bara kulmen av hur boken beskriver de tre staternas framväxt och relationer, och speciellt Persien tar riktigt mycket plats, men det är inte förvånande då det har en så lång historia med så många olika kungariken och regenter innan det faktiskt kommer till den Grekisk-Persiska konflikten.

Boken är väldigt lättläst trots att det är en historiebok och beskriver ganska ingående om det som är relevant. Just att boken lyckas behålla sitt fokus näst intill hela tiden är ett stort plus. Holland svävar inte ut och spenderar sida efter sida åt ovesäntligheter och om det inte är av så stor betydelse får det ofta bara en liten notis, likt spartanernas heroiska försvar vid Thermopyle. De blev omringade och dog och lyckades inte stoppa Perserna, så även om det kan vara värt att skriva hjältesagor om så är de detaljerna oviktiga för den här boken.

Jag rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av antiken, må det vara politik, kungariken eller krig. Tack vare den begränsade omfattningen så har Holland kunnat spendera mycket tid att både på ett ingående och begripligt sätt också skriva medryckande. Det är en bok som är svår att lägga från sig när man väl börjat.

Tom Hollands Marathon: Det Persiska imperiet och kampen om västerlandet får 9/10 poäng!

#blogg

1
Skriv svar