Surströmmingsfest
Mina föräldrar kommer båda från norrland och därför har en del traditioner som normalt kanske inte hör hemma hos en 08-familj. Flertalet av dessa har med mat att och den som de flesta reagerar på är naturligtvis surströmmingen. Det är knappast något som vi äter ofta men en gång om året så samlas vi och äter det tillsammans. Eller vi och vi förresten, jag äter det ju inte själva utan jag tar alltid det alternativ som finns att tillgå. Surströmming är ju en sån där rätt man antingen älskar eller hatar och då måste man helt enkelt ha ett alternativ till de som inte gillar det, om man nu inte ska strunta i att bjuda dem helt enkelt men det är ju lite trist.
[ia=21991; large]
Hur som helst så gick den här festkvällen av stapeln igår och det var lika trevligt som vanligt. Den här gången var det bara närmaste familjen och lite släkt som var på plats, men med barn inräknat så blev det ändå 14 personer vilket är fullt tillräckligt. Alternativrätten var den här gången tacopaj som min syster gjort och som alltid när hon lagar mat så var det riktigt gott, men inte lika gott som efterrätten som bestod av äppelpaj med marsansås som må vara enkelt men otroligt välsmakande. Flertalet åt förstås surströmmingen och ska jag tro dem så smakade även det riktigt bra även om de färdig filéerna inte gick riktigt hela vägen hem - fast de var ju å andra sidan mest till för barnen och inte de rutinerade ^^
Efter middagen blev det lite slappande i TV-soffan och som den närmast löjligt sportintresserade familjen som vi är så såg vi på DN-galen samtidigt som man blev uppdaterad om vad som händer i allas liv. Det är ju mycket av behållningen med såna här tillställningar nu när man inte träffar sin familj lika ofta som tidigare. Då var det ju inte så intressant att veta vad som hände i deras liv eftersom man bodde med dem, men nu när systern bor i Malmö och de andra bor på andra sidan stan så måste man ju ta del av informationen när man får chansen. Lustigt hur mycket ens värderingar ändras med åldern.
[ia=21992; large]
Men men, nu är man hemma i Bagarmossen igen och förbereder sig mentalt inför en dag som jag verkligen inte upplevt tidigare. Idag är det ju dags för Sonisphere vilket blir min första hårdrocks-konstert/festival. Jag ska på en gång erkänna att det inte är min favoritmusik, även om jag givetvis uppskattar den, utan jag går mycket för att jag vill uppleva hur det är att gå på en sån då jag har väldigt många vänner som gillar musiken och som hävdar att det ska vara något väldigt speciellt. Så jag tänkte lite som att det förmodligen aldrig kommer komma ett bättre tillfälle att pröva på det eftersom det hela går av stapeln under en dag i Stockholm med några av genrens mest klassiska och bästa akter. Så ja, det kommer bli riktigt spännande och kommer jag levande därifrån lär det bli en rapport här imorgon