It ain't over 'til the fat lady sings!

Medlem
It ain't over 'til the fat lady sings!

Här kommer en liten Starcraft 2-berättelse som kanske kan lära ut en läxa: (Sorry för bildkvalitén)

Jag spelar en rankad match; 1v1, han är Zerg, jag Terran. Jag byggde upp för en Banshee-harass, medan min motståndare tyvärr körde en zerglingrush.

3:30 på klockan and it's Zergling mayhem!

Dåligt för mig alltså. Medan han dödade ut min i princip oförsvarade bas, lyckades jag ändå smita förbi med en SCV och bygga en command post vid ett guldfält, eftersom min motståndare uppenbarligen inte byggt upp för en lång omgång.

Sneaky SCV escape!

Mmm... bygga ny bas.

När endast command posten finns kvar i min gamla bas, lyfter jag den och flyger iväg, med horden av zerglings följande efter utan att kunna attackera.

Run away, run away!

Min motståndare frågar om jag inte bara kan ge upp?

Gief up kthxplz?

Han frågar sedan om jag är i Bronze league - uppenbarligen tycker han att jag är en n00b. (Jag är i silver) Bra, tänker jag, då tror han nog att jag är helt körd nu.

Meanwhile, on the other side of the map!

Han säger att han själv är i gold. Det måste ju vara ytterst provocerande för honom att se en sådan n00b lyfta iväg med sin command center och tro att han kommer att ha en chans.

Jag spelar min roll och får honom att känna sig lite mer överlägsen.

Samtidigt som Zerglingarna jagar efter min command center kors och tvärs över kartan, antar jag att min motståndare struntar helt i att bygga upp någon avancerad krigsmaskin. Antagligen jobbar han lite förstrött mot att få upp corruptors. Själv börjar min guldbas att blomma ut och jag svärmar ut marauders och hellions.

Nu har hans Zerglings jagat min Command Center väääldigt länge.

Oturligt nog kör han så småningom en scouträd med sina Corruptors (han har tappat bort min flyende Command Center) och upptäcker till slut min hemliga bas.

Peekabo!

Zerglingsarna attackerar och jag sätter allt på ett kort och skickar min armé in i hans bas istället för att försvara min egen. Hans corruptors kan inte hjälpa till med något av det som händer nu, utan han är utelämnad till sina zerglings, som tar lång tid på sig att förstöra min bas.

Gnag på, små Zerglings. You'll get yours!

När jag kommer in i hans bas får jag bekräftat att han satsat allt på en Spire och corruptors. Det enda försvar han har är en Queen.

'sup yo?

Han får ut två mutalisker sekunden innan hans Spire dör, alltmedan mina hellions bränner sönder hans drones, men de har inte en chans att stoppa mina marauders från att bomba sönder varenda byggnad i hans bas. Ända fram tills nu har jag varit övertygad om att han ändå skulle ta hem matchen, men det visar sig ju att mina marauders mörsar ner hans byggnader mycket snabbare än hans zerglings gör med mina.

Zerglings äter Command Center...

...långsammare än Marauders äter Lairs!

Och helt plötsligt står jag där med vinsten i hand!

I R teh win!

Så låt det bli en läxa för er alla: It aint over 'til the fat lady sings!

/Emil

#blogg


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

1
Skriv svar