Sociala media

Medlem
Sociala media

Internetforum, Facebook, mobiltelefoner, bloggar, twitter, SMS, kommentarer på IMDB, rekommendationer på internetbutiker, och inte minst sociala nätverksspel i större och mindre skala låter oss alla tipsa, tycka till och breda ut oss på längden och bredden om mer eller mindre vadhelst vi vill. Och vi gör det också. Oavbrutet. (Ibland undrar jag ifall det finns en publik till allt...)

För ett antal år sedan blev den trendigaste och viktigaste förmågan i ett CV "social kompetens". Var du inte socialt kompetent så kunde du inte ta instruktioner, samarbeta med kollegor, eller uppföra dig med vanlig hyfs. Alla var det, men om du inte påpekade det särskilt så sorterades du raskt bort från högen av potentiella anställningskandidater.

Vad jag försöker sätta fingret på är att vi är (eller förväntas vara) konstant inbegripna i konversationer och nätverksbyggande, och att jag börjar tappa sugen på det hela. Eller - rättare sagt - jag har aldrig haft någon social sug. Jag trivs bra med att läsa i min ensamhet, jogga i skogen, gå på bio för mig själv, eller spela datorspel i Single Player.

Och ändå har jag vänner och tycker om sällskap. Jag är inte socialt inkompetent, bara socialt kallsinnig, och jag trivs tillräckligt bra med mig själv för att inte ständigt söka umgänge med andra.

Man skulle kunna fråga sig (eller mig?) varför jag i så fall hänger på ett forum och skriver en blogg. För min del tror det handlar mer om lusten att grubbla över ett ämne, och ibland kanske rent av komma fram till någon slags syntes om det, än att bli bundis med en massa forumiter. (Att jag dessutom har en fäbless för litteratur och språkliga krumsprång gör att jag faktiskt kan underhålla mig själv genom att skriva små texter.) Men givetvis är gensvaret på det man skriver viktigt. Det är ju genom meningsutbyte och diskusioner som man kan utveckla en tanke och nå konsensus.

Men trots min avoga inställning till det överdrivet sociala så ska det ska ändå sägas att jag tycker mig ha fått en vän eller två genom forumet på PC Gamer. Och jag har dessutom fått kontakt med ett antal mer eller mindre borttappade bekantskaper som lyckats hitta mig härigenom. Snart kommer det dessutom att vara ett ytterst suspekt beteende att inte ha en egen Facebooksida, så jag lär väl hamna där jag också till slut. Om inte annat så för att undgå att dra till mig oöskad uppmärksamhet.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar