Uppdatering i objektivparken

Medlem
Uppdatering i objektivparken

Ja så kom den dagen då jag sålde mitt makro. Helt galet med tanke på hur mycket jag använder det, men samtidigt är säsongen över och jag kan bocka av Sigma 180/3.5 från listan. Nu är det ju inte riktigt så det fungerar, att jag byter för bytandets skull. Men det är lärorikt att testa igenom lite olika och jag är säker på att den dagen då jag hittar "rätt" optik så får den stanna länge i kameraväskan.
Min 24-70 är absolut en sådan optik, likaså nya 70-200an som jag köpte förra veckan.
Det är sådan optik som är basic hos vilken fotograf som helst och förtjänar alltså en stående plats i väskan. For ever.

Något mer otippat kanske är att jag nu köper en 24/3.5 TS-E istället. En optik som den jag beskriver i förra inlägget med Tilt-Shift men alltså mer vidvinklig än den jag då testade.
Varför det blev just 24mm är för att ha möjlighet att komma nära men ändå få med mycket. När jag provade 45mm-optiken häromdagen så kände jag att den var lite för tight för att kunna användas till gatufoto. Det vill säga, står jag på gatan utanför ett hus och inte har möjlighet att flytta mig längre bak än säg 7-8 meter så blir utsnittet ganska tight. Ibland funkar det men jag tror att mer vidvinkel kommer göra sig bättre.
Många tycker att 24mm är ultimat för arkitektur och vidare landskapsbilder, jag får väl utvärdera och se helt enkelt. Möjligheten finns ju alltid att byta upp till 45mm istället om jag märker att det inte fungerar. Man måste ju börja någonstans.

Den jag nu kommer köpa är version 1 av gluggen som har kommit två olika versioner, eller modeller. Den senaste (v.2) är optiskt förbättrad och är i särklass den bästa av de olika TS-E som finns ute (17mm; 24mm; 45mm; 90mm). Version 1 som blir mitt val är väl egentligen den svagaste vad gäller skärpa men väldigt mycket billigare att köpa än nya version 2. Dessutom kan man hitta den äldre varianten begagnad, något som är betydligt svårare med den nya.
Vem vet, blir jag nya "Monét" på arkitekturfoto så kanske jag uppgraderar, men tusan det ska nog räcka med v1!

Ett nytt makro får det bli till våren då blommorna börjar titta ut igen. Jag känner inte att det är en förlust just nu. Höst och vinter brukar innebära en viss foto-stagnation för mig och gissar att kommande vinter kommer bli likadan. Förhoppningsvis kan jag hålla liv i bloggen i vilket fall. I värsta fall får det ju bli ett längre jullov från er men jag hoppas inte det.

Anyway.. det är inte allt för mörkt ute ännu och jag hoppas på att få några riktigt häftiga arkitekturbilder innan vintern sätter klorna i oss på riktigt.

Nu ska i alla fall jag sova och hoppas att ni där ute gör samma sak. I morgon är det äntligen söndag och en ny vecka gör sig snart påmind.

// Manuel

#blogg

1
Skriv svar