Små små skillnader

Medlem
Små små skillnader

Efter att ha gjort optik-affärer de senaste dagarna så har också diskussionen kommit upp om mikrojustering och autofokus-fel eller differens.
Det kan vara så att en optik inte riktigt är synkad med kamerahuset man har och trots att man sätter autofokusen på ett specifikt objekt hamnar det inte riktigt i fokus. Tidigare har detta varit ett stort problem eftersom man själv inte kunde "rätta" till det på ett enkelt sätt. Har du en äldre kamera och upplever detta så måste man skicka in både optiken det gäller och kamerahuset på service. Det man då gör är att man sedan justerar kameran och optiken gemensamt för att de ska lira ihop. Detta är ju både en kostsam historia och tidskrävande. Inte så roligt att behöva vara utan sin kamera under den veckan eller två som det tar att fixa.
I nyare kameror däremot finns funktionen "mikrojustering". Detta är en funktion där man helt enkelt i kameran har möjlighet att justera och rätta till små "fel" i autofokusen. En mycket användbar och omtyckt funktion ska jag tillägga.
Att optik inte är helt perfekt från fabrik kan man ju tycka är lite tokigt, men jag tror att lika mycket av problemet ligger hos kameratillverkaren. Små små skillnader i produktionen gör att det helt enkelt inte stämmer.
Något jag märkt genom åren är att Nikon verkar ha lite bättre koll på sina grejer så länge man håller sig till originaloptik. Canon är något lite sämre är min uppfattning och har oftare gluggar som inte riktigt är perfekt vad gäller AF. Så fort man börjar använda tredjeparts-optik dock så ökar detta ganska dramatiskt. Nästan alla mina Sigma-gluggar har varit på justering (Tura Scandinavia servar Sigma i Sverige). Har man nyköpt optik med kvitto och garanti är det ju inte så värst störande förutom att man blir av med grejerna under en tid. Men det kan ju kosta några hundra eller mer om man behöver bekosta det själv.

Jag har hittills haft min Canon 50/1.2 på justering samt mikrojusterat i kamerahuset för både min Canon 24-70/2.8 och Canon 70-200/2.8. Det är helt enkelt något man inte kommer undan även om optiken är dyr.

Jag säger bara HURRA HURRA för mikrojustering och hoppas att jag aldrig mer kommer äga en kamera utan det.

#blogg

1
Skriv svar