Malmö Brygghus

Medlem
Malmö Brygghus

Igår kväll slog portarna upp för Malmö Brygghus Pub. I alla fall för allmänheten.
Jag läste om det i tidningen nu i veckan och har faktiskt haft turen och möjligheten att prova deras Vete-öl tidigare, då inköpt på Systembolaget Hansa här i Malmö. Under hösten har nämligen bryggeriet haft en provkollektion ute till försäljning med enbart några tusen flaskor gjorda av varje sort.

De sorter som finns att köpa är:

Cacao-Porter, en mörk nästan helt svart öl med näst intill inget skum. Det här blev favoriten med sin cacao-doft och smak utan att vara särskilt tung.

I.P.A. (Indian Pale Ale), en bärnstensfärgad öl som serverades i ett vad som närmast kan liknas med ett whiskeyglas. Också den väldigt god med lite sötma i karaktären.

Veteöl, vilken jag hade provat tidigare men som tyvärr inte är en favorit. Jag är vanligtvis en stor fan av veteöl och måste erkänna att jag blev besviken både då jag köpte den på Systembolaget och nu igår på bryggeriet. Den har någon konstig eftersmak som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är.

Pilsner, som är en grumlig ganska jästig öl. Den kunde jag faktiskt inte avsluta utan fick lämna ifrån mig. Den smakade mycket jäst och jag har tyvärr inte mycket gott att säga om den.

Tolka nu inte mina upplevelser som den totala sanningen då smak och tycke är högst personligt! Alla som har ett öl-intresse bör i alla fall ta sig till det här mikrobryggeriet i hjärtat av Malmö och skapa sig en egen uppfattning.
Något som uppskattades mycket av mig var dock prissättning (alla öl som serveras kostar 59:- för icke medlemmar och 50:- för medlemmar) och känslan av att faktiskt sitta på bryggeriet och dricka deras "hemgjorda".

De har en femte öl som jag inte provade som är en vanlig Pale Ale. Den får jag återkomma med vid senare tillfälle.

Som medlem kan man alltså köpa billigare mat och dryck, man har 15% rabatt som betalande medlem. Det finns två olika medlemskap, ett fullvärdigt medlemskap som kostar 1000:-/år och ger dig möjlighet till guidad tour i bryggeriet samt lite annat lull-lull. Man kan också välja att vara Stödmedlem och det kostar 200:-/år. Det ger rabatt i puben men ingen rundtur eller annat lyx. Jo en liten medlems-pin får man att sätta i halskragen. För den inbitne!

Tyvärr hade jag inte kameran med mig för att dokumentera, men här kommer länken till deras hemsida för den som vill veta mer: [http://www.thebeerproject.se]

#blogg

1
Skriv svar