Jag var bara lite för ung...

Skägg.
10 Chambers
Jag var bara lite för ung...

... för att lyckas ta mig igenom det genreöverskridande FPS:et Deus Ex när det släpptes för 10 år sedan. Jag, min bror Petter och grannen Christian gjorde dock några tappra försök. Vi kom så småningom fram till Tokyo-banan (efter ett halvårs nötande eller så). Men Deus Ex är ändå den där ikoniska Frihetsgudinnan-banan för mig. Det var den vi spelade mest. Och trots att jag inte fick reda på att spelet hade en helt fantastisk berättelse om konspiration och ruttna bröder att bjussa på förrän långt senare, så räckte det liksom för att jag skulle se att det här var någonting stort.

Gömda augmentations i otillgängliga containrar, möjligheten att stealtha (tills en fiende fick syn på dig och hela Liberty Island med omnejd kom rusande. AI? Jo, tjena.) eller bara rusa på och panga var någonting nytt. Och det fungerar än idag därför att Ion Storms episka alster prickar rätt på många områden som spelutvecklare än idag har svårt att få till. Val, konsekvenser och bandesign till exempel. Jag spelade igenom Deus Ex i vuxna år för inte så länge sedan och kan skriva under på att det här är ett av historiens bästa PC-spel. Gör det du med, om du ännu inte har lirat det. I vår kommer nämligen Deus Ex: Human Revolution - en prequel - och det är hög tid helt enkelt.

Valve tycker som jag. Köp Deus Ex: GOTY Edition för 25 kronor på Steam. Erbjudandet gäller fram till klockan 18.00. Skynda!

#blogg


signatur
1
Skriv svar