Avsiktligt ofärdigt

Medlem
Avsiktligt ofärdigt

Jag gillar stora spel. Ju längre speltid, bredare handling och djupare nivå spelet erbjuder, desto bättre! Därför ser jag vanligtvis fram emot expansioner. Expansioner lägger oftast mer till grunden och erbjuder en större upplevelse än vad originalet gjorde.

Jag tyckte till exempel att Civilisation 4 var stort när jag först köpte det, men det växte ytterligare i och med de två expansioner som kom. Och det redan jättelika Baldurs Gate 2 blev alldeles vansinnigt stort när det expanderades. Samma med exempelvis The Elder Scrolls III och IV. Bra så, borde jag ju tycka enligt resonemanget ovan.

Men luktar inte expansioner ganska illa ändå? (Var det någon som sade The Sims?) Innehållet är ju garanterat redan planerat då grundspelet utvecklas och släpps, och man kan tänks sig att utvecklarna medvetet underlåter att förfina sitt spel så långt de kan i basutförandet just för att det då inte skulle finnas tillräckligt med utrymme för förbättringar och utbyggnader. Jag tvivlar på att expansionerna till Civ 4 byggde på helt nya idéer som uppstått efter lanseringen, utan det expanderande innehållet sköts på framtiden redan från start. Spelet var med andra ord sörre på planeringsstadiet, men medvetet krympt för att kunna mjölka oss konsumenter på pengar i största möjliga utsträckning.

Nu förstår jag visserligen att företagare vill tjäna pengar på sina produkter, men precis som med all annan kultur så anser jag att den bygger på en kreativ människas idé, leklust, och vilja att uttrycka något, snarare än en bolagsdirektörs vinstlystnad. Undantag finns så klart. Vissa serier (av både datorspel och annan underhållning) med allt för många delar och allt för lite nyskapande existerar. Tyvärr. Men de försvinner oftast när kvaliteten sjunker, så problemet löser sig självt.

Om man som företagare inte är intresserad av något annat än att maximera sin vinst så bör man inte ge sig in i en konstnärlig branch, utan hålla sig till att placera pengar på börsen i stället. Det är förmodligen ett effektivare sätt att bygga en förmögenhet, och man undviker dessutom att reta upp de konsumenter som man är beroende men ändå ointresserad av.

Med allt det sagt så måste jag erkänna att jag trots allt är nyfiken på vad som kommer i nästa expansionspack till det nya Civ. För den är på väg - sanna mina ord!

#blogg

signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar