Bokslut 2010

Medlem
Bokslut 2010

Det har blivit dags för den annuella reseten, och i och med det en sammanfattning av bloggen och året som gått.

Sålunda:

Antal ytterst insiktsfulla inlägg: 38
Antal kopiöst kloka kommentarer: 154
Antal bautabelästa besökare: 31692

Antal nya anställningar: 1 (Inte helt ny egentligen. Ett kort - och sedan något förlängt - kontrakt övergick i en fast anställning, med visst påföljande ansvarsövertagande. Skönt. Tryggt. Och kanske lite tråkigt?)

Antal lästa böcker: 5 (Generande få. Och ämnena har dessutom mest handlat om graviditeter och barns utveckling. Men vildare litterära tider väntas snarast. Romanen Sex and the City som ligger till grund för TV-serien med samma namn levde inte upp till förväntningarna. Undvik!)

Antal spelade spel: 2 (Återigen allt för få! Men bara spel som jag inte gett mig på tidigare räknas här, och med min snart färdigbyggda - och länge efterlängtade - monsterdator så lär fler oprövade titlar undersökas framöver.)

Antal sedda filmer: Massvis (Har absolut ingen som helst aning, men många har det blivit! Det känns som att jag betat av en rulle om dagen, även om det inte är sant. För många tror jag.)

Antal besökta länder: 3 (Belgien, Tyskland och Ungern. Inga nya resmål tyvärr, men nog så trevliga destinationer ändå. Förvånande nog har jag inte varit i Sverige på hela året faktiskt, men "hem" kommer jag nästa år i stället. På besök då - hemma är jag där jag bor för tillfället.)

Antal giftermål: 1 (Jag vet inte vem som är mest förvånad - jag själv eller min omgivning.)

Antal födda barn: 1 (Samma här. Ytterst oväntat må jag säga!)

Antal flytter: 2 (Jag brukade gilla att flytta in i nya bostäder, se nya möjligheter, utforska nya områden, och så vidare. Men nu är jag trött på kringflackandet! Nu tänker jag bo där jag bor i många långa år. Alltså, typ minst 3 eller så...)

Antal påbörjade utbildningar: 0 (Det finns inte tid för studier i dagsläget, men jag tror att jag alltid kommer att ha en kurs eller två i åtanke. Det är mycket stimulerande att lära sig nya saker och gymnastisera hjärnan!)

Bloggen i ord och inte siffror:

Tyvärr minskar aktiviteten på PC Gamers bloggavdelning. Och tyvärr uppskattas korta meningslösheter och Youtube-klipp mer än ett försök till en djup och drivande tanke. Åtminstone får jag fler besök och kommentarer när jag postar gyckel än när jag försöker beskriva en iakttagelse. Och det vore väl OK om det inte vore så att det för mig är mycket meningsfullare (och mödosammare) att försöka avhandla något utförligt än att bara dra ner brallorna och skrika "häpp". Men att slå rekord i antal läsare kanske inte är det viktigaste ändå...

Efter att FZ uppdaterade sin plattform så stukades funktionaliteten på PCG ordentligt, och även om ordningen är någorlunda återställd så är den inte vad den var. Jag tror att detta kan förklara mycket av den minskade aktiviteten jag tycker mig se på forumet, men efter vissa antydningar från redaktionen så kanske vi bloggare och forumiter kan hoppas på att även PC Gamer får en välfungerande ansiktslyftning framöver, och att sidan sedan kommer att sprudla av aktivitet.

Året i ord och inte siffror:

Som småbarnsförälder tvingas man att anpassa sina aktiviteter, vilket tydligt syns i statistiken ovan. Men i takt med att tösen växer och klarar sig bättre utan ständig tillsyn så kommer min frihet åter att öka. Jag kommer fortfarande att ha mindre tid att ägna åt hobbyer, nöjen och intressen än vad jag hade förut, men jag kommer också att slösa mindre med den tid jag faktiskt har. Jag förväntar mig att läsa fler böcker, spela fler spel och springa fler mil under 2011 än jag gjort under 2010.

Årets ambition att skola sig i skrivandets konst har gått om intet. Förvisso sägs det ju att övning ger färdighet, och jag har trots allt övat mig en del, både i bloggform och på annat vis. Men någon kurs eller handledd träning har det inte blivit av. Så det målet ligger kvar för nästa år.

I och med att jag under året blivit både äkta make och farsgubbe så har mitt liv förändrats radikalt. På det personliga planet så var 2010 förändringens år.

2011 i ord och inga visor:

SSD kommer att bryta in i folks medvetanden. Det enklaste sättet att snabba upp sin datoranvändning just nu är att investera i en SSD som systemdisk och sedan använda en stor traditionell hårddisk för lagring. Och under 2011 kommer tekniken att mogna och priserna att sjunka tillräckligt för att appellera till den breda massan.

Efter Wikileaks och diverse galningars framfart så kommer alla regeringar att ta ytterligare steg i sin strävan att övervaka, censurera och kontrollera medierna och invånarna. För allas vårt bästa, naturligtvis. På det viset kommer statsmakterna att kunna skydda oss mot brottslighet, terrorism, och annat otäckt. Ju.

Linux och Mac kommer att växa som spelplattformar och det kommer att gynna PC-spelande på bekostnad av konsolspelande, även om det inte kommer att innebära några större förändringar i slutändan.

Gott slut, och gott nytt!

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar