Katten
Under tiden jag satt och kollade runt på FZ, efter ett par dagar med dålig närvaro, lyssnade jag på en podcast från Spill.com. Det är en hemsida där ett gäng gör animerade filmrecensioner. Personligen kan jag lägga mig av skratt åt deras humor men den kanske inte gäller för alla.
I en av deras podcasts så bevisade dem vilket tokigt land Amerika är.
Det jag vill ta upp börjar vid 11 minuter.
För er som inte orkar lyssna eller inte kan engelska ska jag försöka förmedla det i en kortare version.
Allt börjar med en katt som Korey ("bossen" på hemsidan) fick från en vän. Katten gillade inte att vara inomhus och krävde att få komma ut. Korey ansåg att han bodde i ett trevligt område och lät katten vara utomhus. Han tog in den när den ville och gjorde som katten ville.
Nu när katten sprang runt i området så började Koreys granne ta hand om katten också även fast hon visste att det var Koreys katt. Han brydde sig inte om det och ansåg att det var skönt för katten att bli ompysslad av fler än bara han själv.
När vintern kom skickade Korey iväg katten till ett värmare ställe så att katten skulle kunna fortsätta vara ut och slippa frysa. Detta gillade inte grannen och började agera riktigt underligt mot honom. Det kändes som att hon trodde att han hade dödat katten eller något liknande.
När katten väl kom tillbaka fortsatte tjejen vara underlig. Hon tog katten till veterinären utan att fråga Korey och fler liknande händelser.
Det slutade tillslut med att en person, jag kommer inte ihåg om det var polis eller vad det var, knackade på hos Korey och sa att tjejen krävde att hon skulle få vårdnaden över katten annars skulle hon ta med Korey till domstol. Korey blev lika förvånad som "polisen" troligtvis hade blivit när han fick höra det.
Precis innan denna händelsen hade Korey funderat på att ge katten till kvinnan så hon skulle bli lugn men när detta hände blev det en princip sak och han bestämde sig för att inte ge vika för kvinnans tackraserier. Så det slutade med ett domstols beslut som Korey vann.
Tänk er själva, allt det bekymret för en katt som en galning kräver att få men som ett helt grannskap vet tillhör en annan person.
Vad skönt att slippa sånt här tjafs i Sverige!