Datorspelsentusiast? Jag är skeptisk!

Medlem
Datorspelsentusiast? Jag är skeptisk!

Jag tycker mig se ordet datorspelsentusiast i fler och fler sammanhang och artiklar. Och ordet har sakta börjat reta mig.

Det är tydligt att spelkulturen håller på att ta sig in i folks medvetanden som en genre bland andra inom kultursfären, och det är så klart både bra och välförtjänt! Men efter att ha beskrivit spel som passiviserande, fördummande och förråande i så många år så är det nu lite besvärligt (för journalister och publicister) att använda termen "spelare" eller "datorspelare" i positiva sammanhang, när de så länge fungerat som skällsord. Alltså hittar man en variant av uttrycket som kan ge ett icke-fördömande intryck åt något som man egentligen ogillar - eller ogillar av gammal vana, eller inte vet ifall man ogillar - och hey presto: datorspelsentusiast är fött.

synonymer.se får jag följande förslag när jag slår upp ordet entusiast:

* hänförd beundrare
* eldsjäl
* ivrare
* älskare (av)
* svärmare
* diggare
* beundrare
* fan
* fantast
* freak
* nörd
* dåre

Jag håller inte riktigt med om detta. Det låter mer som fanatism än som utövande. Jag gillar datorspel, och jag har till och med ett ganska stort intresse av kulturformen, men jag kallar mig inte eldsjäl eller beundrare. Om något så är jag "datorspelare", rätt och slätt.

Jag är dessutom väldigt förtjust i jogging, litteratur och matlagning, men jag har aldrig kallats för joggingentusiast, läsentusiast eller matlagningsentusiast på grund av det, det vore ju rent ut sagt löjligt! (Vegetarian = grönsaksentusiast?)

Men det ska för all del sägas att jag som intresserad datorspelare också är entusiastisk inför spelens snabba utveckling och lovande framtid. Datorspelen djupnar, breddas och överraskar på ett sätt som bara är möjligt medan mediet fortfarande är ungt, och det är spännande att följa utvecklingen. Men att jag därmed skulle vara entusiast? Fan heller!

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar