Medlem
SC(R)EE

För länge sedan uppdaterade jag min PSP och fick upp en intressant sak på min XMB-list. Ett program som utlovade att jag skulle kunna läsa och köpa serier till min leksak. Men ack vad synd när jag insåg att Sverige inte var med i listan på de som kunde köpa serier, jag hade verkligen velat läsa några justa DC-tidningar. Länge har jag väntat på nyheter om att den svenska butiken skulle öppna upp på PSN och jag skulle kunna läsa en nördig serie. Och i februari så kom äntligen en nyhet, men det var inte den nyheten som jag väntat på...

Skrivet av Playstation.Blog 2 feb 2011:

I also would like to communicate an announcement regarding additional stores within the SCEE region:
We can confirm that no further Digital Comic Stores for PSP will be launched within the SCEE region. Although the current stores have been very popular and we have every confidence that they will continue to be so, it has been decided that our focus should be on maintaining and improving the current stores. We apologise to those within the PlayStation community hoping to get a Digital Comic Store in their region, and look forward to sharing new and exciting services with them throughout the year.

Här följer ytterligare funderingar på ovan nyhet, förutom att jag känner mig mycket lurad som konsument.

Är det fler saker som SCEE (Sony Computer Entertainment Europe) inte kommer att lansera i övriga EU? T.ex. deras videotjänst (inte överpretentiösa MUBI), kommer vi att se slutet av VidZone? Vad mer har de på lut?

Ser man dessutom tillbaka på nyheten om att PSP2 inte kommer att kosta skjortan och historien med prissänkningen för PS3 som vi här i Norden inte såg röken av, så ser man ett mönster av minskat stöd för Sonys spelprodukter i övriga Europa, förutom Storbritannien.

Nu vet vi att Nordisk Film låg bakom att vi i Skandinavien inte fick se prissänkningen av PS3, hur kommer de att agera när PSP2 lanseras?

Är det så att Nordisk Film kanske låg bakom att vi inte fick se lanseringen av Digital Comic? Nordisk Film ägs av Egmont som bl.a. är en av de större distributörerna av skandinaviska serietidningar och filmer. Jag hoppas att jag har väldigt fel, men i det oligopol som den skandinaviska marknaden styrs av, känner jag mig liten och sårbar, för vilka produkter vågar man köpa?

Om Sony ska få en större marknad anser jag att de behöver snegla på Android market och andra aktörer som jag tror går som guld om man jämför med PSN. Det går att ha en internationell marknad, men då krävs det att SCEE inte lutat sig mot sina "lokala" distributörer (läs Egmont m.fl.) utan lyfter PSN till en internationell plats inom hela EU området. Vad jag har hört, genom ryktesvägen, är att det är på gång en gemensam lag om licenser m.m. för media inom EU, vilket skulle medföra att lokala aktörer inte kan sätta käppar i hjulen för SCEE när de vill distribuera media genom PSN. Ibland är det bra att vi är med i EU.

#blogg

1
Skriv svar