Taktik vs. Strategi.

Medlem
Taktik vs. Strategi.

Ett utav min absoluta favorit spel är Dawn of war 2 (+exp). Dom snabba brutala striderna där du kan vända oddsen till din fördel bara genom bränna iväg ett ”explosive shot” mot ankommande ”Genestealers” för att ge din plasma kanon tid att dumpa en brinnande boll av super het gas rakt i huvudet på dom, Åh så mycket kärlek...
Det som gör att jag föredrar DOW2 framför dom många andra högkvalitativa RTS spel på marknaden just nu är ”reträtt knappen” och bristen på basbyggande. Jag kan fokusera på det som jag tycker kul i Strategi-spel: Striderna! inte en massa byggnads-pussel i basen och om striderna inte går som jag vill kan jag snabbt trycka ”X” (reträtt knappen) och mina ”Arko-marines” skuttar glatt hem utan att ta så mycket skada. Till skillnad från tex StarCraft 2 (Har inte spelat SC2 så mycket så ta det jag säger med en nypa salt) där det mest känns som att jag har en klump med enheter, du har en klump med enheter, den som har mest/bäst enheter i sin klump när dom brakar ihop vinner och förloraren får musa sig tillbaka till sin bas och bygga en ny klump.
Jag säger inte på något sätt att SC2 är ett dåligt spel det bara att det är en annan typ av spel än det jag föredrar. I DOW2 har jag tio enheter och i SC2 har du hundra, detta gör att en stor strategi är centralt i SC2 medan individuell taktik är viktigare i DOW2, vilket jag gillar. Men smaken är som baken.

Ifall det finns några andra DOW2 spelare där ute så vill jag tipsa om ”HarlequinCasts” på Youtube. Där laddas det upp ”HD Dawn of War 2 replays and commentary for all skill levels.” Ett kul och enkelt sätt att kanske bli en lite bättre spelare.

Länk: [http://www.youtube.com/user/HarlequinCasts]

(Ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska snedsteg.)

Peace!

#blogg

1
Skriv svar