Spel jag minns: Emlyn Hughes International Soccer

Flakmonkey
Spel jag minns: Emlyn Hughes International Soccer

Sporter har sedan TV- och datorspelens begynnelse agerat inspirationskälla för utvecklare världen över och som sportfåne har det bara varit något positivt. Många av mina tidigaste minnen är från sportspel och ett av de tydligaste och bästa kommer från Commodore 64-liret Emlyn Hughes International Soccer. På ytan såg det ut som det klassiska Final Cup men det tog inte lång tid förrän jag och min bästa kompis Oskar insåg att det var så mycket mer än så. Här kunde vi ju bara röra oss mer fritt och göra mer avancerade manövrar med spelarna, vi kunde j också spela tillsammans i samma lag och det var något helt nytt för oss.

Redan där fanns det orsak att plöja ner en kollosal mängd timmar i EH Soccer som vi kallade det men det var bara början. Efter en tids spelande hittade vi ju funktionen som gjorde det möjligt att ändra och skapa egna lag och då gjorde vi det självklara - vi skapade vår egen version av IFK Täby, laget vi själva spelade i. Det var verkligen något speciellt att spela med det lag vi själva skapat och självklart så gav vi oss själva en liten extra boost i färdigheterna även om vi försökte vara så ärliga som möjligt. Det vore ju inge kul om IFK Täby skulle vinna allt genom fusk

Emlyn Hughes International Soccer var helt enkelt före sin tid på rätt många sätt och kanske är det därför som det fortfarande finns de som spelar det aktivt. Nu är de inte särskilt många, men bara att det överlevt spel som Sensible Soccer och Kick off och att det finns de föredrar det framför FIFA, PES borde vara ett tecken på dess storhet. Själv ska jag nog som vanligt försöka undvika att spela det igen, vill inte riskera att svärta ner mina minnen då de helt enkelt är för underbara.

#blogg

1
Skriv svar