Kunskap och intelligens.
Satt och pratade med en ganska intressant snubbe på Konsum häromdagen. Han hade inställningen att han kunde en massa saker om en massa saker som dom flesta människor inte hade en aning om och därför var han smartare än större delen av befolkningen (notera att detta inte är hans ord utan bara jag som förenklar hans poäng). När jag kommit hem började jag fundera på denna slutsatsen. Det är iför sig sant att när en individ rabblar upp en sammanhängande samling fakta om ett komplicerat ämne kan denna individ ofta ses som ”smart” eller ”intelligent”, speciellt I Tv serier eller på film. Jag anser dok att denna fakta-rabblade individ inte nödvändigtvis behöver definieras som ”intelligent” bara för att denne har lärt sig en massa fakta om en visst ämne, för det är skillnad på kunskap och intelligens.
Min egna blygsamma definition av ”intelligens” lyder: ”En kapacitet att kunna använda kunskap.”
Jag tar Einstein som exempel: Han hade mycket lärd kunskap om hur världen såg ut. Den kunskapen kombinerat med en hjärna som hade kapaciteten att bryta ner fakta och bygga upp det på ett nytt sätt (mer eller mindre iaf) gjorde honom intelligent. Om han bara hade kunskapen men inte en kapacitet att använda den skulle han nog inte kommit lika långt skulle jag tro.
Men jag kan ha fel. är trots allt, enligt min egna definition, inte särskilt intelligent.
(Ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska snedsteg.)
Peace!