Survive: Escape from Atlantis!

Medlem
Survive: Escape from Atlantis!

http://i.imgur.com/E0bZ9.jpg

Det har blivit ett par resor tillbaka i tiden på senaste när jag utforskat nya sällskapsspel och den här veckan gör jag inte bara ett utan rent utav två återbesök på en och samma gång i och med att det spel som mina sponsorer WorldofBoardGames.com försedde mig med när jag var på besök där i förra veckan visade sig vara två hopslagna spel från en och samma speldesigner, nämligen Julian Courtland-Smith. Denna man blev på 80-talet känd för sällskapsspelen Survive! samt Escape from Atlantis och nu har han slagit ihop dessa två och format Survive: Escape from Atlantis!.

Redan på sin tid hade de två spelen samma koncept: att fly från en sjunkande ö som i det senare spelet blev döpt till Atlantis efter just den mytomspunna ön med samma namn som enligt Platon en gång ska ha varit det mäktigaste riket på jorden, och just det här kvarstår fortfarande i denna nyutgåva där 2-4 spelare (ända upp till 6st med expansionen) försöker sätta just sina invånare/spelpjäser i säkerhet på någon av de grannöar som ligger i närheten av det dömda Atlantis - samtidigt som man också med hjälp av sjöodjur, hajar samt valar försöker sätta käppar i hjulet för sina motståndare.

Se huruvida dessa gamla klassikers inom sällskapsspelsvärlden fortfarande håller i sig eller ej i veckans avsnitt av ConraDargo Recenserar!

#blogg

1
Skriv svar