Repello
Att få upptäcka ett svenskutvecklat sällskapsspel tycker jag är roligt. Om det dessutom har lyckats vinna någon slags utmärkelse blir jag nyfiken på riktigt. Just därför var det svårt att tacka nej när jag i förra veckan befann mig hos WorldofBoardGames butik här i Umeå och till en början tittade på ett par utländska titlar som såg både spännande och intressanta ut, bara för att få presenterat för mig Repello; ett spel av svensken Arne Holmström vilket hade vunnit Guldtärningen 2010 i och med utmärkelsen "Årets vuxenspel" från Sveriges Leksakshandlares Riksförbund.
Självklart måste ju ett sådant spel synas i sömmarna och det ska också erkännas att omslaget lockade en hel del; med spelpjäser som susade över en spelplan som om det vore magneter inblandade, vilket ju heller inte hade varit helt omöjligt i och med spelets namn. Men det engelska ordet "repel" syftar i det här fallet på den knuffmekanism som spelet bygger på där två spelpjäser aldrig får ligga bredvid varandra på spelplanen utan stöter då bort varandra - vilket kan leda till långa kedjereaktioner när man väl har kommit en bit in i spelomgången och antalet pjäser som ligger ute är många.
För att se huruvida jag finner Repello vara värt pengarna och därmed också sin fina utmärkelse kan ni se i det senaste avsnittet av ConraDargo Recenserar: