Ditt liv som spel.
Nästa nummers medarbetarfråga fick mig att fundera. (Bra där, Jakob Svärd.) När du har levt stora delar av ditt liv och det närmar sig det där otrevliga tysta, svarta... hur skulle du vilja bli ihågkommen? Skulle du framhäva dina ungdomliga äventyr, din karriär, ditt föräldraskap eller kanske något helt annat?
Givetvis är det här något som förändras med tiden. När jag var 12 skulle jag nog döpt spelet till "C64 forever!", vid 15 kallat det "Livet = piss" och vid 23 "T & A och massa annat gött". Vid 38 är jag äldre och förhoppningsvis något mer nyanserad. Jag ska bli pappa om sex veckor om allt går väl, befinner mig mitt i något som kan kallas karriär och står i färd med att bygga nytt hus. Tiden räcker inte till, jag försakar flera intressen jag inte hinner förkovra mig i, jag har blivit mer allvarlig, inte lyckats behålla min fysiska form men i stort sett tagit mig igenom diagnosen "utmattningssyndrom" utan långtidssjukskrivning eller pillerfetischism. Samtidigt har jag alltjämt lyckats bibehålla de kärnegenskaper pojken Thomas alltid haft: en rå men hjärlig humor, ett stort allvar, dito ansvar, en stor nyfikenhet inför livet och en benhård vilja att aldrig åldras förbi min barnslighet, varav det sistnämnda är en egenskap jag är fast övertygad hjälper en att åldras långsammare.
I princip handlar speltiteln alltså om att sammanfatta sitt liv på en mening, en utmaning för vem som helst. Mitt liv får jag skriva om någon annan gång, men här är några förslag i alla fall:
Ska jag dö snart, alltså? Det sög ju.
Jag vet inte, kanske: ambivalensens mästare (alla solida speltitlar har ett kolon i sig)
Jag ville bara väl, men skit i det, då!
Fuck it – gasa till det rasar!
Det här var rätt kul, trots allt. Det får vi göra om.
Jag ger mig inte – en älskvärd cynikers bekännelser
Lyckan finns där ute - det är svårt att hitta den bara
Är glassen slut?
Bring it, bitches!
Särskilt slagkraftiga titlar är det inte, och det klart att "Bearded Vengeance: Heavy Metal and Boobs" låter way coolare. Men om sanningen ska fram säger det ju inte ett skit om mitt liv på riktigt. Jag är medveten om att mina titlar inte andas så mycket glädje som jag skulle önska, men det finns hopp under ytan. Om 10 år hoppas jag kunna skriva "Wohoo, det här äger!"
Vad skulle ditt liv heta som spel? Såväl seriösa som plojiga svar välkomnas.