Fotbollspengar 1984

Flakmonkey
Fotbollspengar 1984

Är som vanligt numera ute hos mina föräldrar och förbereder mig inför en helgs pysslande med stugan. Denna gång har jag emellertid inte åkt direkt från jobbet hit utan klämt in en trevlig och lugn AW vilket känns skönt. Jag vill ju inte försaka allt socialt liv! Nu ska det här inlägget dock inte handla om det utan den Buster-tidning som jag hittade här precis.

För den som inte känner till tidningen Buster så var det alltså en tidning som fokuserade på idrott och serier om idrott. Den hade sin storhetstid under mitten av 80-talet och det numret jag nu läste var precis från den perioden eller närmare bestämt 1984. Förutom alla gamla goda serier som jag mindes från min barndom så var det en sak som slog mig rejält och fick mig att skratta lite.

Jag är den förste att erkänna att en iPad eller vilken platta som helst för den delen är en rätt onödig pryl. Det är mycket den inte kan göra och det mesta av det som den kan göra kan du göra lika bra eller bättre på andra makapärer. Men när du sitter på en ersätningsbuss på väg från Nynäshamn hem till Stockholm så är det en helt gudomlig uppfinning!
I tidningen fanns det nämligen en artikel (ss utdraget ovan) om "superlaget" Barcelona som köpt in storstjärnor som Schuster och Maradona. Den sistnämnda behöver nog ingen närmare presentation men det behöver de summorna som på den tiden ansågs astronomiska. Barcelona hade nämligen betalat hutlösa 70 miljoner kr för världens kanske genom tiderna bästa spelare och det vid en tidpunkt då han påbörjade sina bäata år. Därtill skulle han få hela 1 miljon kronor i årslön.

Kan ni tänka er det. 1 miljon kronor. Det är väl vad en medelmåttig spelare i Premier League tjänar i månaden. Världen har verkligen förändrats och även om allt blivit dyrare så känns det ändå som att pengarna inom idrotten öka något oerhört jämför med övriga saker i världen... Skulle ju varit trevligt om lärare eller sjuksköterskor sett samma löneutveckling

#blogg

1
Skriv svar