iPad-kortis: Infinity Blade

Flakmonkey
iPad-kortis: Infinity Blade

När jag köpte #Infinity Blade så visste jag vad jag hade att se fram emot eftersom jag spelat det lite smått på en kompis iPad i anslutning till spelets release. Jag visste att det skulle vara fantastiskt snyggt med iPad-mått mätt och att det skulle utnyttja touchscreenen på ett vettigt sätt, men jag visste samtidigt att det skulle kännas en aning enformigt i längden. För en gångs skulle så stämde mina förutfattade meningar till mer eller mindre punkt och pricka. Infinity Blade är nämligen snyggt, kul att spela tack vare touch men enformigt.

För dig som inte känner till det kan jag snabbt förklara upplägget. Du är en namnlös medeltidsinspirerad krigare som följer i din fars fotspår i kampen mot "The God King". För att nå honom slår du dig fram genom ett slott befäst av en rad olika fiender som sätter dig på prov. Du får dock inte röra dig fritt i slott utan du får klicka dig fram i väldigt gammal och god äventyrsspelsstil (tänk Myst) och när du väl stöter på en fiende är striderna i det närmaste lika statiska. Du styr huvudpersonen och hans vapen genom att föra ditt finger över iPaden och du kan utföra vissa magiska konster genom att rita upp olika symboler. I takt med att du besegrar dina motståndare får du XP och guld som du kan använda för att förbättra din utrustning och dina färdigheter.

Jag inser att det här inte låter särskilt intressant och när jag tänker efter så har jag svårt att se varför jag gillade #Infinity Blade så mycket som jag trots allt gör. För trots att det är enformigt tack vare att du får spela om samma slott när du dör (då anländer du till slottet ca 20 år senare med en ny arvinge) och stöta på samma fiender (om än uppgradera) så kunde jag inte sluta spela det. Kanske var det helt enkelt tävlingsmänniskan i mig som sa åt mig att jag fan i mig inte kan ge upp, men det är nog inte hela sanningen. Det jag uppskattade mest var nog det faktum att det var utmanande på ett bra sätt, det vill säga jag hade bara mig själv att skylla när det gick fel samt att jag var nyfiken på vad som fanns där bakom.

[video=6388]

För trots att storyn känns banal och enkel så finns det trots allt något där som gör att det inte är som alla andra spel. Jag ska inte avslöja vad det är och många kommer nog inte ens upptäcka det, men #Infinity Blade har en härlig knorr som gör att jag verkligen ser fram emot att få spela uppföljaren som ju släppts i dagarna. Fast först blir det nog ett spel bjuder på en helt annan upplevelse och det heter Gesundheit.

#blogg

1
Skriv svar