IPad-kortis: Gesundheit! HD

Flakmonkey
IPad-kortis: Gesundheit! HD

Sådärja då har man klarat ännu ett iPad-spel och även denna gång har det varit ett nöje att ta sig igenom det. Spelet jag talar om är Gesundheit! HD och är ett extremt charmigt och finurligt pusselspel där Konami agerar utgivare för. I centrum står en grön gris som inte kan leka med sina vänner pga allergierna som får honom att nysa något förskräckligt. Hans handikapp visar sig dock vara hans största tillgång efter att några av hans vänner rövas bort. Med hjälp av sina nysningar och sitt snor kan han nämligen locka och lura kidnapparens hejdukar i fällor vilket är nyckel till nästa bana.

Låter lite udda och äckligt men trailern nedan ger en rätt bra bild av vad det handlar om i praktiken. Allt utspelar sig över 40 banor som i sig kan ta lite tid att klura igenom men som även får längre livsläng för den som vill få toppbetyg. Du bedöms nämligen både på hur snabbt du klarar en bana, hur många stjärnor du tar och hur lite snorkråkor du använder dig av. Jag tog mig igenom det med lite mer en hälften av stjärnora i tryggt förvar och planerar att spela om flera banor för att få tag på så många jag kan.

Klurigt är det som sagt men det är inte bara det som gör att Gesundheit! HD faller mig i smaken. Det har nämligen även en härlig design både när det gäller lud och bild. Den är visserligen enkel och kan klassas som barnslig av somliga men jag gillar det verkligen. Egentligen har jag bara en riktigt negativ punkt men det är något som kan vara en showstopper och det är styrningen. Dels kan det vara svårt att få grisen att gå dit du vill i alla lägen men framförallt är det sättet du nyser som stör. Att behöva trycka på grisen, hålla nere fingret och dra det bakåt för att ladda är inte det smidigaste eller mest precisa och det orsakade ett par frustrerande lägen.

Men men den knepiga styrningen gör också att det kräver bra mycket mer taktik och planering så det är inte enbart negativt. Sett till helheten är det inte heller något som sänker betygeti någon större utsträckning. Det är ett kul spel och framför allt passar det perfekt för iPad och andra portabla gamingplattformar så gillar du att spela på bussen, tåget, spårvagnen, i bilen eller på tunnelbanan är kan jag verkligen rekommendera det.

#blogg

1
Skriv svar